Allt-i-ett-navigatorer
Utbudet av navigatorer är nästan lika stort som utbudet av mobiler - en snabb sökning på prisjämförelsesajterna visar att det finns närmare 200 olika navigatorer att välja mellan just nu på den svenska marknaden.
Format och fästen
Ett bra fäste för navigatorn belönas med viktiga poäng i testet. Det ska vara enkelt att ta med mottagaren från bilen och på plats ska den sitta ordentligt så att skärmen är synlig och ljudet hörs bra. Svanhalsfästen var vanliga för något år sedan, men de flesta tillverkare har till årets modeller gått över till ledade fästen. Bland de testade navigatorerna är det bara Packard Bell som skickar med en svanhals, men den är lyckligtvis av en ganska kort och stel typ som håller navigatorn på plats utan att den börjar svänga på ojämna vägar. Packard Bell är testets billigaste navigator - den går att hitta strax under 2000 kr - men den har ändå ett smidigt format och känns välbyggd. De två yttre bristerna på Packard Bell Compasseo 600 är strömanslutningen, som inte är integrerad i fästet, och det blanka skalet, som ger irriterande reflexer när solen står lågt. Garmins nüvi-serie var föregångare när det gäller format och fästen. Tunna navigatorer med alla anslutningar samlade i hållaren. Nu har konkurrenterna börjat hinna ikapp - och kanske till och med förbi. Mio C520t har ett fäste som förser navigatorn med ström, tmc-antenn och en extra högtalare utan att några sladdar behöver tryckas in i själva navigatorn. Garmins fäste är nästan lika bra - det enda som saknas är högtalaren. Mio-navigatorn är testets tunnaste med sina knappa 20 millimeter. Fästena för Navigon och Magellan är stabila och bra, men saknar elektriska anslutningar. Magellan Crossover GPS har ett riktigt fältmässigt skal. Det märks att den är byggd för mer än att bara sitta innanför en vindruta. Enheten känns gedigen och levereras med ett gummihölje för extra stötdämpning. Även Navigons enhet har en hög kvalitetskänsla - den är tjockare än Garmins och Mios navigatorer, men det mattsvarta skalet ger ett intryck av att tåla det mesta.
Vinnare: Mio C520t
Skärm
Eftersom navigatorn blir ett instrument i förarmiljön är det viktigt med en skärm som är lättläst under olika ljusförhållanden. Den får inte heller ge ifrån sig för mycket ljus vid nattkörning så att man får försämrat mörkerseende bakom ratten. Samtliga enheter i testet har olika färgscheman som ger bra läsbarhet vid dag- respektive nattkörning. Funktionen använder data om solens upp- och nedgång på olika platser för att ställa in färgerna. Det fungerar ganska bra, men det hade varit bättre om tillverkarna kostat på enheterna ljussensorer - då hade bilden kunnat anpassas också efter tunnlar, vädret och annat som påverkar ljuset.
På bärbara datorer och mobiler föreskriver modet att skärmarna ska vara så blanka som möjligt. Vi får hoppas att denna trend inte når navigatorerna - det är utmärkt att alla skärmar i testet har en matt yta som inte ger reflexer som kan blända föraren. Högst upplösning har Mio, Garmin och Navigon med sina breda pekskärmar med 480x272 pixel. Det är TFT-skärmar av hög kvalitet och jag kan inte urskilja några skillnader inom widescreen-trion. Magellan och Packard Bell har qvga-skärmar på 3,5 tum. Magellans skärm är aningen vassare än Packard Bells - framför allt när det gäller ljusstyrkan.
Vinnare: Garmin nüvi 670, Mio C520t, Navigon 7000T
GPS
Alla navigatorer behöver en gps-mottagare för att bestämma sin position. För något år sedan fanns det många olika tillverkare med egna gps-mottagare, till exempel Garmin och Trimble, men numera köper nästan alla märken in en mottagare som heter SiRFstarIII. SiRFstarIII, eller Sirf3 som namnet ibland kortas ned till, tillverkas av företaget SiRF Technology och mottagarens främsta kännetecken är den höga känsligheten. SiRFstarIII kan förstärka mycket svaga signaler från satelliterna och klarar därför att behålla kontakten även i skogen eller på smala gator mellan höga hus. Samtliga allt-i-ett-navigatorer i testet är utrustade med SiRFstarIII-mottagaren. Garmin använder en uppfällbar antenn som måste sitta i rätt läge för att ge bra mottagning. I övrigt är skillnaden minimal mellan enheterna.
Vinnare: Dött lopp
Navigator och extrafunktioner
Packard Bell Compasseo 600
Packard Bell använder en navigator-programvara som heter Destinator Navigates. Den är enkel att använda, även om inte menyerna är de snyggaste i testet. Navigatorn styrs med pekskärmen - de enda kontrollerna utöver den är volyminställningar och en reset-knapp. Navigatorn verkar dock fri från allvarligare buggar, så reset-knappen kom aldrig till användning under testperioden. Compasseo 600 levereras med två olika manualer - en för programvaran och en för hårdvaran. Navigatorn är visserligen billig, men det känns ändå lite snålt att Packard Bell inte satt ihop en komplett manual. Snålt känns det också att Destinator-programmet fortfarande är ganska dåligt översatt. På Destinator-svenska heter det inte "Kör" utan "Driv" för att nämna det värsta exemplet. Röstinstruktionerna är det dock inget fel på - de är tydliga och fria från språkliga grodor. Den inbyggda högtalaren låter okej och det finns ett 3,5-millimetersuttag om du vill ansluta hörlurar eller externa högtalare.
Gränssnittet är som sagt inte snyggast. Det ger ett något rörigt första intryck, men man vänjer sig snabbt och det finns bra sökfunktionerna med stöd för postnummer, adresser och korsningar. Siffror och bokstäver matas in via skärmen och ytorna för varje tecken är ganska små, så en handdatorpenna eller något annat spetsigt föremål är ett bra komplement. Compasseo hör till de långsammare navigatorerna när det gäller att räkna ut rutter och hitta alternativa vägar vid felkörning, men skillnaderna är små.
Med i lådan finns förutom navigatorn en skiva med programvara, till exempel ett program som konverterar tabeller med favoritplatser till ett format som navigatorn förstår. Du kan enkelt ladda enheten med fartkameror, en lista över Sveriges främsta glasscaféer eller andra platser vars position du känner till. Extrafunktionerna i Compasseo 600 är en enkel mp3-spelare och ett program som kan visa bilder från SD-kortet.
Garmin nüvi 670
Flaggskeppet i Garmins nüvi-serie kostar mycket pengar, men har samtidigt några funktioner som de billigare navigatorerna i testet saknar. En sådan är den inbyggda FM-sändaren. Istället för att lyssna på röstinstruktionerna direkt ur enhetens högtalare så kan du välja en frekvens och lyssna på dem genom bilstereon istället. Tanken är god, men det verkar som om biltillverkarna skärmar av sina antennkablar lite för effektivt för att radiosignalerna skall nå fram. Jag testade enheten i en Honda Accord och i en Volvo S60 med samma resultat - oavsett vilken frekvens jag väljer så blir ljudet ganska brusigt och navigatorns inbyggda högtalare är att föredra. Äldre nüvi-modeller använde en aktiv tmc-antenn som anslöts till enhetens usb-kontakt. Nüvi 670 har en mycket bättre lösning - all elektronik sitter i själva navigatorenheten och antennen är en tunn sladd som kopplas till hållaren.
Grässnittet känns igen från andra Garmin-produkter och är både snyggt och lättnavigerat. Upplägget är i stort sett oförändrat och den nya, breda skärmen hade kommit till större nytta om Garmin använt fler kolumner i vissa vyer. Att mata in destinationer fungerar bra och den stora skärmen gör att varje bokstav har en yta som är lätt att träffa med fingret. Själva ruttberäkningen är snabb och det är enkelt att överblicka den planerade resvägen, men det är inte helt enkelt att se om enheten använder sig av trafikinformationen för att hitta bästa vägen. Här är till exempel Mio tydligare. En märklig detalj är att Garmin visar status för tmc-mottagaren med en lysdiod på 12-voltskontakten. Det kan naturligtvis vara praktiskt om den sitter på en synlig plats, men i vissa bilar finns kontakten dold vid golvet eller i armstödet. Garmin var tidigt ute med talsystes, eller text-to-speech som det också kallas. Funktionen finns naturligtvis i nüvi 670, men även enheten från Magellan kan läsa högt. Talsyntesen innebär att navigatorn förutom att nämna avstånd och riktningar också läser upp namnet på vägar och orter. Uttalet är inte alltid det bästa, men man förstår vad nüvi säger och det är bra att veta vilka namn man ska leta efter på vägskyltarna utan att behöva ta blicken från trafiken för att läsa på navigatorns skärm. Kartmaterialet är testets mest omfattande - både Europa och Nordamerika ingår.
Det finns gott om extrafunktioner i nüvi 670. Den kan spela ljudböcker från Audible, det finns en enkel mp3-spelare och även praktiska program för att omvandla mellan olika valutor och måttenheter. Navigatorn går också att använda som bluetooth-handsfree.
Mio C520t
C520t är toppmodellen från belgiska Mio. Till det yttre är den ganska lik Garmins nüvi-navigatorer, men programvaran känns till en början väldigt komplex. Varje skärmbild innehåller stora mänger information, små ikoner och ett antal knappar som öppnar flikar med ännu mera information. Efter några minuter med manualen känns C520t mer begriplig och man börjar uppskatta de många funktionerna. Till exempel kan du välja mellan att mata in text med ett tangentbord där knapparna sitter i ordningen a,b,c
eller q,w,e,r,t,y
som på ett riktigt tangentbord. Konstigt att inte alla märken har denna möjlighet.
C520t är snabb att jobba med. Ruttberäkning går på några sekunder, även långa resor genom flera länder, och kartbilden flyter fint när man är ute och kör. Tyvärr finns det ingen talsyntes, men ljudet genom högtalaren i fästet är mycket bra. Tmc-mottagare ingår och det är enkelt att se vilka faror som lurar i närheten genom ett tryck på varningsskylts-ikonen. C520t är inte bara en navigator utan också en ganska kompetent musikspelare och bildvisare. Mp3-spelaren har spellistor, sökfunktioner och equalizer. Den känns väldigt komplett för att sitta i den här typen av produkt. Dessutom kan du ladda den med låttexter och låta dina passagerare sjunga karaoke. C520t har även bluetooth och kan fungera som handsfree. Du kan också enkelt kopiera dina kontakter från mobilen till navigatorn för att navigera till en kontaktadress eller slå nummer via bluetooth.
Magellan Crossover GPS
Crossover GPS, eller Roadmate 2500T som modellen också kallas, är testets enda vattenskyddade produkt. Det är värdefullt om du inte bara vill använda enheten i bilen, utan också på cykeln, i båten eller i svampskogen. Pekskärm är inte det perfekta inmatningsverktyget när vattnet stänker och man kanske har handskar på sig, men Magellan har lyckats bra med att göra ikoner och menyval stora och lättmanövrerade. Från huvudmenyn finns tre val - fordonsnavigation, sjönavigation eller utomhusnavigation. Sjönavigationen fungerar bra och du kan till exempel lägga in rutter mellan olika hamnar och enkelt följa dem som en virtuell motorväg på skärmen. Det finns också bra möjligheter att lägga in positioner manuellt och navigera utmed raka linjer. Crossover GPS kan visa nautiska enheter och räkna ut kursavvikelser och kompassriktningar. Utomhusläget fungerar ungefär som sjökortsläget, men använder topografiska kartor och visar avstånd i kilometer istället för sjömil. Sjökort och topografiska kartor säljs som tillbehör från cirka 2000 kr.
Crossover GPS levereras med vägkartor för Skandinavien. Gränssnittet är lätt att förstå, men Magellan har inte lagt ner lika mycket arbete på utseendet som Garmin, Navigon eller Mio. Adresser matas in på sedvanligt sätt via pekskärmen och navigatorn hittar snabbt rätt väg och ger bra instruktioner. Efter en uppgradering av programvaran får Crossover GPS talsyntes och kan läsa upp namn på gator och orter.
Bland extrafunktionerna finns en mp3-spelare och ett program för bildvisning. Musikspelaren är bra, men kommer inte riktigt upp i samma klass som Mio.
Navigon 7000T Europa
Navigon 7000T spelar inte mp3. Den visar inte heller bilder. Navigon är med andra ord testets mest renodlade bilnavigator. Blir navigatorn bättre av att slippa trängas med olika underhållningsfunktioner? Något sådant samband finns kanske inte, men det råder ingen tvekan om att Navigon har en av testets bättre programvaror. Gränssnittet, främst kartorna i 3D-läge, är testets snyggaste och funktionerna är både kraftfulla och enkla att komma igång med. Intressepunkter som bensinstationer och restauranger presenteras på kartan med logga, så det är enkelt att se om favoritkedjan finns representerad utmed vägen. Skärmbilderna innehåller mycket information, men presentationen är smartare än hos Mio, så det blir aldrig rörigt ens för en ovan användare. Textinmatningen håller inte samma klass som Mio, men fungerar annars utan anmärkning.
Navigon 7000T levereras med en tmc-antenn, men den är tyvärr inte integrerad i fästet så kontakten måste tryckas in i själva enheten. Väl på plats fungerar funktionen bra och du kan använda tre olika lägen - navigatorn kan själv planera om rutten så att du slipper köra in i köer och vägarbeten, den kan varna för hinder och låta dig fatta beslutet om färdvägen ska ändras eller slutligen ignorera informationen och låta dig upptäcka hindren när du kommer till dem.
Navigon 7000T jobbar inte så snabbt som Garmin eller Mio, men väntetiderna vid omräkning av rutter är helt acceptabla. Grafiken flyter fint trots de snygga 3D-effekterna och bidrar till ett positivt helhetsintryck.
Vinnare användarvänlighet: Navigon 7000T och Garmin nüvi 670
Vinnare funktioner: Magellan Crossover GPS och Garmin nüvi 670
Vinnare - allt-i-ett
Garmin nüvi 670 får högst poäng, men skillnaden i poäng är inte lika stor som skillnaden i pris jämfört med konkurrenterna. Om Mio och Navigon lyckas trycka in talsyntes i sina enheter utan att priset blir alltför högt blir det tuffare för Garmin att behålla förstaplatsen. Garmins höga poäng är resultatet av ett bra och användarvänligt gränssnitt, stort kartmaterial, viktiga finesser som tmc och talsyntes samt ett bra format för fickan. Navigon utnämns till "Bra köp" då den är både bra och prisvärd. Även Packard Bell utnämner vi till "Bra köp".
Mobiler med inbyggd gps
Inbyggd gps håller på att segla upp som en viktig trend bland mobilerna. Nokia N95 och HTC är två aktuella smartphones som levereras med navigatorfunktioner. Vilken hittar bäst?
Nokia N95
Den inbyggda gps-antennen i Nokia N95 är inte lika känslig som navigatorerna med SiRFstarIII. Det är svårt att få kontakt med satelliterna genom fönstret när jag testar mobilen inomhus, men om jag går några meter utanför dörren så fungerar det bra. Det inte heller några problem att få en bra signal genom vindrutan på de bilar jag haft tillgång till under testet. Det finns ingen anslutning för extern gps-antenn på N95, så om din bil har en värmeavvisande vindruta kan det blir svårt att använda N95.
Navigatorn startas med menyvalet "Kartor" i mobilen och programmet är det samma som Nokia tillhandahåller under namnen Nokia Maps och Smart2Go. Du kan se din position på kartan och bläddra efter olika platser, men för att navigera med röstinstruktioner måste du beställa en tjänsteprenumeration. Priset för navigation i Norden är 60 kr för 7 dagar och sedan finns det ett antal olika steg upp till en treårsprenumeration som kostar 651 kr. Förutom navigationsfunktionerna kan du beställa "stadsguider" - ungefär samma information som kallas intressepunkter i andra navigatorer. Instruktionerna låter bra och det går snabbt att ladda ned rösterna över 3g-nätet.
Nokias programvara fungerar ungefär som Wayfinder - du laddar ned kartorna för din omgivning via mobilens internetuppkoppling. Det finns även möjlighet att ladda ned kartor till minneskortet via en dator. Gränssnittet är snyggt och enkelt att komma igång med, men den lilla skärmen som saknar pekfunktion sänker helhetsintrycket av Nokia N95 som navigator. Ett plus för möjligheten att skicka den egna positionen som sms till andra mobiler.
HTC P3300
För att vara en mobil med PocketPC känns HTC P3300 riktigt smidig. Den är dock något större än N95. Pekskärmen har qvga-upplösning - samma antal pixel som hos Nokia N95 - men ytan är större. Den inbyggda gps-mottagaren är en SiRFstarIII och skulle inte den känsligheten räcka finns det dessutom möjlighet att koppla in en extern antenn. Programvaran i mobilen är Tomtom Navigator 6 och kartor för västeuropa ingår. Till skillnad från Nokia N95 ingår allt som behövs för navigation när du köper mobilen. Det krävs inga extra abonnemang. Däremot finns det ett utbud av tilläggstjänster, till exempel trafikinformation och väder över gprs.
Styrspaken känns klen och känslig, så jag föredrar att använda pekskärmen, men trissan som omger styrspaken fungerar väldigt bra för att zooma in och ut i kartorna. Gränssnittet är lite "kantigare" än Nokias kartprogram, men funktionerna är fler och det är enkelt att komma igång. Tomtom-programmet är kopplat till en särskild gps-knapp på mobilen, så man behöver aldrig leta i mobilens menyer för att starta navigatorn. HTC P3300 säljs i olika paket, så se till att du får den med alla viktiga tillbehör som billaddare och fäste.
Vinnare - mobiler med inbyggd gps
HTC vinner denna mini-duell. Premium-paketet innehåller allt som behövs för bilnavigation och du behöver inte köpa till något abonnemang för att få körinstruktionerna. Tomtom-programmet är nästan lika snabbt som en allt-i-ett-navigator och SiRFstarIII-mottagaren har bra känslighet.
Navigatorpaket för mobilen
Tomtom Navigator 6
Tomtoms navigatorprogram finns i många skepnader. Mobil har tidigare testat märkets allt-i-ett-navigatorer och HTC-mobilen här intill levereras med Tomtom förinstallerat. Du kan också köpa Tomtom som tillbehör till din mobil - antingen på minneskort eller på en DVD som du använder för att installera programmet på mobilen. Tomtom fungerar på nyare mobiler med Series60, Uiq, Windows Mobile eller PalmOS och vi har testat programmet på Nokia N80.
Det går snabbt att installera Tomtom. Med minneskortet i mobilen dyker navigatorprogrammet upp på menyn och Tomtom startar med en rundtur som visar de viktigaste funktionerna. Tomtoms egen bluetooth-gps följer med i paketet, men du kan även använda mottagare av andra märken om du till exempel behöver en extern antenn - någon sådan kan du inte koppla till Tomtoms gps.
Programmet är enkelt, men samtidigt kraftfullt. Grafik och animationer är inte riktig så snygga som hos Garmin eller Wayfinder, men i gengäld finns det fler - och inte minst - mer användbara funktioner. En favorit är möjligheten att mata in önskad ankomsttid och programmet visar hur lång tid före eller efter tidsschemat jag befinner mig.
Tomtom erbjuder ett antal så kallade plusfunktioner, till exempel trafikinformation, väder, hastighetskameror och kändisröster. Det går att testa trafikinformation gratis under en månad och därefter kostar tjänsten cirka 380 kr per år.
Det flesta funktioner i Tomtom fungerar bra, men det finns även brister. Kopplingen till telefonboken är till exempel olidligt långsam. Om du vill navigera till någon av dina kontakter - slå upp adressen i telefonboken först och mata in den manuellt i Tomtom. Tomtom levereras utan hållare - en stor nackdel om du snabbt vill komma igång med navigation i bilen.
Garmin Mobile 20
De flesta tillbehörspaket levereras med en liten, separat bluetooth-gps. Garmin har valt en annan väg. Både gps och en bluetooth-högtalare / handsfree ryms inuti hållaren - som trots de inbyggda funktionerna inte är speciellt klumpig. Fördelarna är bra ljud och att allt sitter samlat. Du kan dessutom koppla in mobilen med en medföljande strömadapter till hållaren och ladda batteriet under bilturen. På minussidan kan vi konstatera att Mobile 20-hållaren saknar både inbyggt batteri och uttag för extern antenn. Med Tomtom och Wayfinder kan du stoppa bluetooth-gps:en i fickan och navigera även till fots, men det är alltså inte möjligt med Garmin Mobile 20. Programmet verkar också vara låst till Garmins hårdvara.
Installationen är föredömligt enkel. Det är bara att trycka in minneskortet i mobilen och starta programmet. Programvaran heter Garmin Mobile XT och har stora likheter med gränssnittet i nüvi-navigatorerna. Det krävs dock ganska mycket minne - jag var tvungen att stänga ner alla andra program i mobilen för att kunna starta navigatorn. Det mesta är som sagt hämtat direkt från märkets allt-i-ett-navigatorer, men Garmin har inte missat att utnyttja möjligheterna i mobilen. Det finns stöd för trafikinformation över mobilens internetuppkoppling och via tjänsten Garmin Online kan du också få väderprognoser, uppdaterade intressepunkter och annan information. Du kan också skicka din position eller tips om intressanta platser till andra Garmin-användare via sms - en funktion som Garmin kallar PeerPoints.
Wayfinder Navigator 7
Wayfinders programvara fungerar inte bara i smartphones utan också i javamobiler. Precis som i Nokia N95 laddas kartorna ned allteftersom de behövs, så du behöver inte installera några stora datamängder i mobilen eller använda ett speciellt minneskort. Däremot måste du betala för datatrafiken - upp till 300 Kbyte data per timmes körning är normalt enligt Wayfinders webbsida. För att minska kostnaderna kan du förinstallera kartor via webbsidan.
Version 7 av Wayfinder är ganska färsk, men det mesta är sig likt från version 6. Nytt är möjligheten till nattfärger och Wayfinder har också lagt till nya databaser med intressepunkter. Att navigera med Wayfinder är enkelt. Mobilens sifferknappar får olika funktioner; till exempel zoomar du in med 5 och ut med 0 och växlar mellan olika vyer med #. Det finns ingen möjlighet att lägga in rutter med flera stopp, men Wayfinder har stöd för trafikinformation och hjälper dig både att undvika vägarbeten och att hålla koll på fartkameror. Sökmöjligheterna är bra i Wayfinder. Du kan antingen markera början och slutet för din resa grafiskt på kartan eller söka efter platser och adresser. Programmets webbsida MyWayfinder är mycket bra. Du kan göra inställningar för programmet i din mobil, planera resor och studera kartor. Sedan hämtas alla inställningar automatiskt av mobilen via GPRS. Gränssnittet är enklare än Garmin och Tomtom, men på en mobil med liten skärm behöver inte det vara en nackdel.
Bluetooth-gps:en som följer med håller hög klass och i lådan finns också ett enkelt universalfäste för mobilen.
Vinnare - tillbehörspaket
Garmin Mobile 20 kostar mest, men innehåller också flest möjligheter med handsfree, en riktigt bra hållare och en användarvänlig programvara. Tjänsten Garmin Online är helt ny och det är svårt att förutse om den kommer bli lika bra som Tomtoms plustjänster, så Garmin får något färre poäng i kategorin funktioner.