Den nya tidens tevetittande

Social teve med mobilen

Det räcker inte längre att titta på teve. Numera kan du diskutera det du ser samtidigt som det händer, få bakgrundsinformation om det som händer på skärmen och till och med checka in på olika program. Allt med hjälp av din mobil och surfplatta.

Publicerad Senast uppdaterad

Teve är utdöende i alla fall om du lyssnar på kritikerna till formatet. Vanligt tevetittande, som förr i tiden samlade vänner och familj på ett ställe och som länge varit ett vanligt samtalsämne både på jobbet och i skolor håller på att förändras.

Att kalla det hela för utdöende är visserligen sant ur vissa synvinklar, för tevetittande minskar i åtminstone de lägre åldersgrupperna. Istället laddar vi ner avsnitt, strömmar via playtjänster eller Youtube och sköter den sociala diskussionen kring det vi ser via Facebook, Twitter och andra sociala kanaler på nätet. Att samlas i grupp för att se det senaste avsnittet av en teveserie när det sänds på svensk teve funkar inte riktigt längre eftersom många redan sett det några månader tidigare när amerikansk teve precis hade sänt det.

Samtidigt växer Playtjänster såsom SVT Play närmast explosionsartat eftersom nedladdningen har lärt oss att vi kan se på teve när vi vill istället för att behöva följa tevetablån.

Teknikskifte

Men hur tacklar tevebolagen de vikande siffrorna för tevesändningarna? Och hur spelar de allt viktigare sociala medierna in i sättet vi tittar på teve? Faktiskt en hel del och nu kan vi se åt vilket håll det är på väg, både för Playtjänster och för tevesändningar. Faktum är att det blir ett helt nytt sätt att se på teve.

Om vi börjar med att titta på direktsänd teve har de olika bolagen börjat anamma internet som en del i programmet. Under sportevenemang är det numera närmast regel att en dator finns med i kommentatorernas studio. Där brukar läsarfrågor via mejl, Twitter eller Facebook tas upp mellan varven som ett sätt att engagera tittarna och på så vis både öka intresset och få dem att stanna kvar sändningen ut.

Twitter har även kommit att bli det enklaste, och därmed vanligaste, sättet att bygga in en social aspekt i andra typer av livesända evenemang. Under årets Superbowl postades det inte mindre än 13,7 miljoner inlägg, tweets, på Twitter som var relaterade till evenemanget. Samma sak, fast i mindre utsträckning, sker även på svensk mark.

Det till synes väldigt spretiga och ofokuserade Twitter kanaliseras nämligen väldigt snabbt kring olika ämnen med hjälp av hashtaggar. Istället för att, som på ett internetforum, posta något i avdelningen eller tråden om exempelvis Melodifestivalen skriver du helt enkelt din åsikt på Twitter och avslutar med hashtaggen #mel2012 för att alla som följer just den taggen ska se din åsikt och kunna kommentera den. Om teveprogrammet i fråga enkelt vill ha in tittarnas reaktioner direkt kan de helt enkelt visa upp den aktuella hashtaggen.

Detta fungerar dock bäst på livesända evenemang som just melodifestivaler, sportevenemang och liknande. När det gäller förinspelade program blir infallsvinkeln en helt annan, även om Twitterexemplet kan dras även här.

Mattias Boström (@mattiasb på Twitter), Författare, förlagsman och Sherlock Holmes-expert, som han beskriver sig på Twitter, bestämde sig nyligen för att livetwittra olika matnyttiga och skojiga fakta och expertkommentarer om Sherlock Holmes i samband med att SVT varje lördag sände teveserien Sherlock med Benedict Cumberbatch i titelrollen.

- Jag började redan förra året när första säsongen sändes, berättar han. Det kändes naturligt och nästan lite som att det förväntades av mig. Så jag fortsatte helt enkelt under säsong 2 och Twitter innebär det perfekta mediet för mig eftersom det kan spridas även utanför mina egna kretsar.

Anledningen, utöver hans stora intresse för rollfiguren och dess historier, är också att serien lämpar sig väl för kommentarer.

- Den innehåller en hel del referenser till originalhistorierna och jag kommer att fortsätta göra livekommentering även under tredje säsongen och eventuellt under framtida serier om intresset finns.

Mattias Boström får faktiskt iväg så många kommentarer om serien att han nått maxgräns för hur många tweets per dag han fått använda. Men blir det egentligen inte för mycket att följa både en teveserie och ett Twitterflöde samtidigt?

– Jag imponeras av de som lyckas hålla koll både på Sherlock på teve och på Twitterflödet samtidigt. Det avancerade manuset i Sherlock gör ju att det ibland är svårt att hänga med i handlingen – lägg därtill ett Twitterflöde! Men var och en gör som den vill, och det är förmodligen till viss del en vanesak. Och för de som inte hänger med i mitt twittrande är det ju lätt att gå in på mitt Twitterflöde i efterhand och kolla.

Han tror även att sociala medier kommer att fortsätta ha en stark ställning för tevetittandet även i framtiden.

– Det krävs mycket filtrering för att hitta guldkornen och jag skulle helst se ännu fler expertkommentarer snarare än de humoristiska kommentarer som är vanligast idag, även om de också har ett underhållningsvärde. De flesta expertkommentarerna sker på eget initiativ idag, men jag kan mycket väl tänka mig att tevebolagen hyr in experter i framtiden för något liknande.

Checka in på ett program

Just det där med roliga fakta om en film eller ett teveprogram är det som börjar växa fram i en form som mer anpassats till att folk tittar på teveprogram via andra källor än just de fasta sändningarna. Via tjänsten Getglue kan tittare "checka in" till olika teveprogram, filmer och mycket annat på ungefär samma sätt som du checkar in på en plats med Facebook eller Foursquare idag. Incheckningen i sig ger dig inte så mycket mer än möjligheten att dela det vidare till andra sociala medier, men i förlängningen kan du diskutera det du precis sett med dina vänner och samtidigt få rekommendationer om liknande saker du kan finna intressanta.

Just incheckningen till olika program är central i liknande tjänster, där bland annat Miso återfinns. Där checkar du in till ett teveprogram eller en film och trycker på en startknapp samtidigt som avsnittet börjar. Allt eftersom tiden går dyker det upp inforutor via Miso som berättar vilken låt som spelas i just det ögonblicket, vilket gammalt fenomen som det där skämtet du inte hajade refererade till och liknande information. 

Även om du kör Miso och liknande tjänster via din telefon samtidigt som det är din teve som är det centrala innebär det ett nytt sätt att titta på teve som tidigare mest bestått av att du varit tvungen att själv söka upp information via IMDb eller olika forum samtidigt som du kollar på avsnittet. Med den här typen av tjänster matas du hela tiden med informationen utan att du behöver göra något, vilket kan upplevas som både störande och underhållande.

Även i Sverige är vi på väg mot ett lite mer socialt tevetittande som sträcker sig bortom att mata in en serie inlägg från Twitter. Bakom några av satsningarna finns företaget otw Communications ab, som bland annat erbjuder olika lösningar på det här området för sina kunder, som är allt från enskilda produktionsbolag till tevekanaler.

– Det handlar om att engagera tittarna på ett helt nytt sätt, menar Anders Rask som är vice vd på OTW Communications AB. Vi är mitt inne i ett paradigmskifte för tevetittande.

 Det finns inte längre några teveserier som tillräckligt många följer på bestämda tider. Vi har ingen motsvarighet till Dallas att diskutera i fikarummen längre, för att dra ett exempel.

Han pekar på att många redan idag följer filmer, teveserier eller Livevent med en dator, surfplatta eller smartphone i närheten för att i realtid kunna hitta information om det som visas på skärmen och samtidigt kunna diskutera det i realtid.

– Det blir ett helt nytt sätt att både nå ut till nya tittare och sprida budskapet, men också att föra en dialog med tittarna och på så sätt få dem mer engagerade i sändningarna.

Han nämner även Facebooksidor i stil med Solsidan där fans redan diskuterar avsnitten livligt. Twitter med dess hashtaggar är också ett exempel, men för oss i Sverige uppstår problemet med att bara en väldigt liten del av befolkningen använder formatet. Därför tror han mer på appar där det sociala bakas in.

– Det kallas för companion apps, där en app är nära kopplad till ett evenemang eller en teveserie och er­bjuder dels ett socialt lager med bloggar, Facebook och Twitter, dels andra lager anpassade just till det aktuella formatet. Yahoos IntoNow-app ger till exempel nhl-matcher en helt ny dimension med både kommentarer från andra fans och en helt ny nivå av statistik som inte får plats på teveskärmen.

Han menar även att när allt bakas in i en skräddarsydd miljö som en specifik app innebär kan det dessutom uppmuntra folk att kommentera via exempelvis Twitter även om det hittills inte varit speciellt stort i Sverige. Samtidigt finns det ett problem med vår svenska marknad.

– I och med att vi är ett litet land med ett eget språk finns det inte alltid resurserna att satsa på något sådant här. Det har gjorts försök med exempelvis Idol tidigare, men där var det en ganska grundläggande app med få funktioner och där det sociala lagret saknades. hbo och andra stora, engelskspråkiga kanaler skulle å andra sidan inte ha något problem att göra detta för exempelvis Game of Thrones.

En variant som i så fall skulle vara mer aktuell för Sverige är companion apps knutna till tevekanaler istället för program.

– Med en kanalspecifik app ligger allt synkront med det som sänds på teve, även om aktiviteten inte är lika stor över hela dygnet. Under en nyhetssändning kanske det inte finns mycket att diskutera eller läsa mer om, medan diskussionerna drar igång betydligt mer när en dokusåpa drar igång.

Även då finns det ett par olika problem som behöver lösas.

– Den stora knäckfrågan blir ju att göra appar som ger ett mervärde till de som använder dem, men inte får vanliga tittare att känna sig utelämnade. Samtidigt går vi mer mot en värld där konsumenten inte funderar i lika stor utsträckning var denne ser exempelvis ett avsnitt av en teveserie. Så på samma sätt som att ett socialt lager engagerar och ger ett mervärde för tittaren ger det också möjlighet för tevekanaler att knyta till sig lojala tittare.

Däremot är det väldigt svårt att säga när det här kommer att slå stort.

– Tevekanalerna måste våga satsa på att bygga starkare relationer med sina tittare. Det som krävs är att någon av de stora går först och får en hit. Kanske ser vi sådana satsningar i år, till sommarens stora sporthändelser EM och OS. 

Social appar för teve

IntoNow

Yahoos app låter dig inte checka in någonstans, istället "lyssnar" appen på det du tittar på och förstår med hjälp av det vad du tittar på så att rätt information visas. Lite som appen Shazam funkar för att identifiera musik åt dig. Utöver roliga fakta och mängder med statistik till sportevenemang får du även tillgång till tillhörande Twitterflöde för att se andras kommentarer direkt på din Ipad.

Getglue

En ganska grundläggande app som även funkar på filmer, böcker och mycket mer. Du checkar helt enkelt in på det du för tillfället sysselsätter dig med och kan sedan dela det via andra sociala medier. Incheckningarna ger dig sedan belöningar i form av olika märken, ungefär som troféer eller Achievements funkar till Playstation 3 och Xbox 360.

True Talent och Idol 2011

Två svenska exempel på så kallade Companion Apps där tittarna kan få ut extra videoklipp och en hel del kringliggande information kring de artistinriktade dokusåporna. I de här exemplen saknades dock det sociala lagret med Facebook och Twitter.

Miso

Utöver att vara soppan som serveras till sushi är Miso också en ganska intressant app. Du checkar in på ett teveprogram, trycker på play samtidigt som avsnittet startar och får därefter löpande små faktakommentarer om det som sker i avsnittet. Allt från direktkopierade citat från avsnittet till information om tavlan som visas i bakgrunden eller vilken musik som spelas för stunden.