-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
Slut på reklamfriden
Reklam gör sitt intåg i Whatsapp
Tio år efter att Facebook köpte Whatsapp börjar man nu visa reklam i tjänsten.
WhatsApp har infört nya funktioner i fliken Uppdateringar, och företaget beskriver ändringen som ett steg mot att erbjuda ett centraliserat nav där användare kan upptäcka intressanta kanaler och få tillgång till företagsspecifika uppdateringar.
Användare kommer även att kunna prenumerera på favoritkanaler mot en månadsavgift, vilket ska ge exklusiva uppdateringar, medan kanaladministratörerna får ökad synlighet genom en ny kataloglösning. Vidare introduceras annonser i Status vilket gör det enklare för användare att hitta och interagera med företag som marknadsför produkter eller tjänster - vilket i vardagligt tal kort och gott brukar kallas reklam.
Informationen som används för att göra annonser relevanta är begränsad till bland annat land, språk och kanalpreferenser, utan att någons personliga kontaktuppgifter delas.
Med dessa initiativ vill WhatsApp främja företagstillväxt och ge kanaladministratörer bättre verktyg att nå ut, samtidigt som den privata och säkra kommunikationen för användarna upprätthålls. Uppdateringen markerar ett försök från företaget att kombinera affärsutveckling med bevarad användarintegritet