-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
Slut på reklamfriden
Reklam gör sitt intåg i Whatsapp

Tio år efter att Facebook köpte Whatapp börjar man nu visa reklam i tjänsten.
WhatsApp har infört nya funktioner i fliken Uppdateringar, och företaget beskriver ändringen som ett steg mot att erbjuda ett centraliserat nav där användare kan upptäcka intressanta kanaler och få tillgång till företagsspecifika uppdateringar.
Användare kommer även att kunna prenumerera på favoritkanaler mot en månadsavgift, vilket ska ge exklusiva uppdateringar, medan kanaladministratörerna får ökad synlighet genom en ny kataloglösning. Vidare introduceras annonser i Status vilket gör det enklare för användare att hitta och interagera med företag som marknadsför produkter eller tjänster - vilket i vardagligt tal kort och gott brukar kallas reklam.
Informationen som används för att göra annonser relevanta är begränsad till bland annat land, språk och kanalpreferenser, utan att någons personliga kontaktuppgifter delas.
Med dessa initiativ vill WhatsApp främja företagstillväxt och ge kanaladministratörer bättre verktyg att nå ut, samtidigt som den privata och säkra kommunikationen för användarna upprätthålls. Uppdateringen markerar ett försök från företaget att kombinera affärsutveckling med bevarad användarintegritet