-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
"Reklam överallt"
Gear VR till konsumenter 2015
Samsung och Oculus kommer att satsa hårt på Gear VR mot årets slut enligt Oculus CTO, John Carmack.
På Game Developers Conference (GDC) berättade Carmack om konsumentversionen av Samsung Gear VR.
– Den officiella strategin är att Oculus släpper för konsumenter vid Samsungs nästa hårdvarusläpp, sade Carmack under sin presentation The Dawn of Mobile VR (Gryningen för mobil VR) på GDC.
I veckan lanserades Samsung S6 och S6 Edge tillsammans med en egen innovatörsutgåva av Gear VR. Hårdvaran förväntas släppas tillsammans med S6 och S6 Edge men inget officiellt släppdatum har presenterats.
Till hösten förväntas Galaxy Note 5 anlända. Med Carmacks ord i bakhuvudet känns det därför troligt att både flaggskeppet och konsumentversionen av Gear VR släpps samtidigt. Första versionen av det virtuella headsetet släpptes nästan två månader efter Galaxy Note 4, men satsningen på marknadsföringen verkar bli enorm den här gången.
– När allt är redo kommer det att vara reklam överallt, säger Carmack, och förklarar att Oculus kommer att försöka sälja så många versioner som möjligt av nästa Gear VR, säger Carmack.
Butiken för virtuellt material som Oculus ska erbjuda kommer att ses över mer strikt än på exempelvis Google Play Store.
– Vi har redan nekat några applikationer, menar Carmack.
Nedan är ett klipp med hela presentationen.


