-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Nya siffror från analysfirma
Windows Phone växer sig starkare

Android har en stark tillväxt i Europa, visar en ny undersökning från Kantar Worldpanel Comtech. Även Windows Phone ökar - medan Blackberry ser ut att vara den stora förloraren i slaget mellan operativsystemen.
Analysfirman Kantar Worldpanel Comtech publicerade nyligen en undersökning där man tittat på hur stora marknadsandelar som Ios, Android, Blackberry och Windows Phone hade på den amerikanska marknaden samt i fem europeiska länder under årets andra kvartal. Detta har sedan jämförts med siffrorna för motsvarande period under 2012.
I USA har Android backat från 52,6 procent (Q2 2012) till 51,5 procent. I Europa, där undersökningen gäller Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien, ökade däremot Googles operativsystem från 64,5 procent till 69, 8 procent under Q2 2013.
Ärkerivalen Apple och deras Ios ökade såväl i USA som på de fem europeiska marknaderna. I USA har man gått från 39,2 procent (Q2 2012) till 42,5 procent (Q2 2013). I Europa ökade Ios från 16,2 procent till 18,5 procent.
Windows Phone ökar
Windows Phone har haft det tufft på marknaden. Men undersökningen från Kantar Worldpanel Comtech visar på en positiv utveckling för Microsofts operativsystem. I tidigare nämnda europeiska länder har nämligen Windows Phone växt från 4,7 procent under andra kvartalet 2012, till 6,9 procent för motsvarande period i år. I USA har Windows Phone ökat från 2,9 procent till 4 procent.
Den stora förloraren i sammanhanget ser ut att vara Blackberry. På den amerikanska marknaden har operativsystemet gått ned från att ha 4 procent av marknadsandelarna till att ligga på 1,1 procent. I Europa är raset ännu större - och här har Blackberry gått från 7 procent till 2,2 procent under Q2 2013.