-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Försvårat fan-fiske
Facebook förbjuder like-krav

Nu får du komma på andra sätt att få folk att gilla din Facebook-sida.
“Gilla oss på Facebook och få…” En välbekant formulering, en effektiv strategi för att snabbt skaffa sig en fanskara på Facebook – och snart är förbjuden. I går lanserade nämligen Facebook Graph API v2.1 och uppdaterade samtidigt sina regler för vad man får begära av sina anhängare. Den ändrade policyn betyder att företag och organisationer inte får erbjuda belöningar i utbyte mot en like av en sida eller en app. Även så kallade fangates, att kräva en like i utbyte mot visst material förbjuds.
– Vi vill att människor ska gilla sidor för att de vill stärka banden till och höra från företag, inte på grund av konstgjorda drivkrafter, skriver Facebook.
Fortfarande får dock incheckningar på en viss plats belönas och det går för sig att uppmuntra folk att logga in på en app.
Tidigare har de populära “gilla och dela”-tävlingarna på Facebook orsakat rabalder. Att kräva att en person ska dela ett inlägg på sin egen vägg för att på så sätt delta i en tävling är inte okej. Att en användare ska gilla ett inlägg eller en bild för att få delta i en tävling är dock ett okej motkrav.
Även för spelutvecklare skärps reglerna. Den som erbjuder så kallade freemiumspel, som erbjuder eller tvingar användare att köpa till spelförmåner, måste i fortsättningen tydligt skriva ut detta i spelbeskrivningen.
De nya reglerna börjar gälla den 5 november.