Annons blir butik

Seqr vill göra Facebook till shoppingcentrum

Peter Fredell, vd Seamless.

Seqr bygger ut sin mobila betallösning med Shop spot, en funktion som låter dig köpa varor direkt från annonsen.

Publicerad Uppdaterad

På onsdagseftermiddagen presenterade mobila betalningsappen Seqr tillsammans med nyblivna samarbetspartnern Nyheter24 en ny gemensam satsning på mobila betalningar: 
– Vi gör om media till egen säljkanal, säger Peter Fredell, vd för Seamless, som tillhandahåller Seqr. 

Facebook bli shoppingcentrum
Shop spot heter betallösningens nya funktion och innebär att en qr-kod integrerad i en annons låter Seqr-användare köpa varan direkt från annonsen. Det fungerar med annonser på exempelvis nyhetssajter, tidningar, eller reklamfilmer, förklarar Peter Fredell. Medan vi står här så rullas tio miljoner av dessa nya butiker ut över Internet, säger han.
– Facebook och Google måste förhålla sig till det här. Vi gör Facebook till världens största shoppingmall utan att betala för det! säger Peter Fredell, och fortsätter:
– Skalbarheten blir oändlig, vi behöver inte ha fysiska handlare ombord, vi kan nå konsumenter på nya marknader direkt.

Med Shop on the spot vill Seqr förvandla alla annonser till en butik.

Räddar medias annonsintäkter?
Peter Fredell är exalterad över den nya funktionen. Seqr ligger ute med pengarna för uppbyggnaden av det egna betalssystemet, vilket hittills har krävt att handlare har gått med på att integrera det i sina kassasystem. Det har visat kunna bli en långdragen historia, och Seqr har brottats med bristande intäkter, men är inte ensamma om det:
– Inga digitala mediahus tjänar några pengar, slår Nyheter24-gruppens grundaren Patrik Sandberg fast.
Nyheter24 är med från start i Shop stop-lanseringen och hoppas att ha löst problemet med att sälja digitalt annonsutrymme, vilket till stor del bottnar i att de som faktiskt klickar på annonser är försvinnande få. Det är svårt att bevisa eller mäta effektiviteten. Med köp direkt i annonsen förändras spelreglerna.
– Varje klick är en konvertering, utbrister Peter Fredell.

Detta gäller förutsatt att den som surfar inte har en reklamblockerare installerad eller Google Contributer, den “prenumerationstjänst” som Google börjat prova för att låta Internetanvändare betala för att slippa se reklam, men samtidigt stöda de sidor de besöker. 

Seqr är dock övertygade om att Shop spot även kommer att rädda printmedias dalande annonsintäkter genom att qr-koden mäter konverteringsgraden direkt – vem har handlat, varifrån och när?

Axfood med på tåget
En annan möjlighet ser man i annonser i nyhetsbrev:
– Från och med måndag kör Axfood ut det här i alla sina direktutskick, avslöjar Peter Fredell.
Det rör alltså annonser för produkter som Axfood, som bland annat äger Hemköp och Willys, inte normalt säljer, men nu kan erbjuda via annonser i sina nyhetsbrev. Axfood har sedan tidigare Seqrs betalsystem i sina butiker. Även Löfbergs Lila-produkter, Linas Matkasse och Bonniers Damernas Värld ska gå att köpa med Shop spot.

Får inte in folk i butiker
Frågan om Shop spot skulle kunna fungera som lockvara, det vill säga att en kund köper varan direkt för att sedan hämta ut den i butik och därmed lockas att köpa andra varor svarar Peter Fredell inte riktigt på. Han förklarar att varor som handlare inte vill skicka för att de är för billiga får kunden helt enkelt köpa exemplevis 100 stycken av för att sedan få betalningen tillgodoräknad på sitt Seqr-konto varje gång den köper varan.

Detta funkar alltså bara för förbrukningsvaror som inhandlas ofta. Och för kunder som har råd och lust med att ligga ute med pengar för 100 varor, även om de är billiga. 

Direktbetalning på gång?
Här kommer en annan invändning mot Shop spot in – den om att Seqr inte är en betaltjänst, utan en fakturatjänst. Man erbjuder alltså ingen direktbetalning.
– Det finns det första kvartalet nästa år, svarar Peter Fredell på Mobilbusiness fråga om saken.
Andra i Seqr-teamet säger att man "hoppas" ha det på plats vid den tidpunkten. 

–Ni säger att är exalterade över möjligeheten till impulsköp. Men i takt med att onlineshoppingen ökar får handlare hantera allt mer returer: skulle inte impulsköp kunna innebära ännu mer returer och att handlare därmed skulle tveka inför Shop stop?
– Det där är ett "Zalando-problem", svarar Peter Fredell och säger att returer från onlineköp inte är fler än i fysiska butiker.
Zalando är en av många online-klädbutiker som har fått hantera stora mängder returer då folk har köpt fel storlekar online.

Beroendeframkallande – efter ett tag
Peter Fredell ser istället Seqr utveckla sin nya köp-i-annons-tjänst “i rasande takt”. Patentet tog man för två år sedan och man menar sig erbjuda en unik tjänst i och med den kräver den tekniska infrastruktur som bara Seqr har.
Nyheter24:s Patrik Sandberg är lite försiktigare i sina prognoser:
– Jag tror det kommer ta tid, det är ett helt nytt köpbeteende som ska på plats, säger han, men menar att har man en gång testat så är man fast: 
– Det blir som knark, fast det kommer andra gången.