-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Apple stoppar Commodore 64-emulator till Iphone
Nej, det blir ingen Commodore 64-nostalgi till Iphone. Åtminstone inte för ohackade Iphones. Apple har nu satt stopp för den planerade C64-emulatorn till Iphone. Sedan tidigare finns C64-emulator till bland annat Nokias smarta mobiltelefoner.
Apple motiverar att man stoppar C64-emulatorn med att programmet installerar och kör annan programkod, som inte ingår i programmet självt. Detta är inte tillåtet enligt Apples regler för program till Iphone.
Programtillverkaren Manomios VD Brian Lyscarz uttrycker till webbsajten Gizmodo förvåning inför beslutet. Detta med anledning av att han redan fått mycket positiv feedback från Apple i Europa för programmet. Han påpekar också att man har alla licenser som krävs för programmet.
Detta hjälpte dock inte när programmet till slut laddades upp för godkännande till programarkivet App Store.
Sedan tidigare finns C64-emulatorn Frodo till Nokias smarta mobiler. Här är en film från Youtube som visar hur det programmet fungerar:
Källa
Apples svar till Manomio:
- - -
Thank you for submitting C64 1.0 to the App Store. We've reviewed C64 1.0 and determined that we cannot post this version of your iPhone application to the App Store because it violates the iPhone SDK Agreement; "3.3.2 An Application may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plug-in architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise. No interpreted code may be downloaded and used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple's Published APIs and built-in interpreter(s)."
- - -