Påstås göra det svårt för sina kunder

Operatören Hallon stämda av KO

Konsumentombudsmannen hävdar att Hallon bryter mot marknadsföringslagen och vilseleder sina kunder.

Publicerad Senast uppdaterad

Patent- och marknadsdomstolen ska ta upp ett ärende från Konsumentombudsmannen (KO) mot mobiloperatören Hallon. KO anser att Hallon bryter mot marknadsföringslagen genom att systematiskt gömma sitt telefonsupportnummer i avtalsvillkor och bekräftelser, vilket försvårar för konsumenter att få kontakt. Chattboten Berry uppger dessutom att det inte finns någon telefonsupport, något KO menar är vilseledande för kunderna. 

KO vill att domstolen förbjuder Hallon att fortsätta denna praxis och att de måste förbättra kommunikationen om kundtjänstens tillgänglighet. Bakgrunden är en granskning från Konsumentverket 2023 som visade på omfattande svårigheter för kunder att nå flera företags kundtjänster, bland dem Hallon. 

Jasmine Sowood som är pressansvarig på Hallon säger till Mobil att de tagit emot stämningsansökan och att ärendet inte är en nyhet för Hallon. 

– Vi har under en tid haft en diskussion med Konsumentverket om hur våra kunder kan nå Hallons kundtjänst. Idag är största delen digital och tillgänglig dygnet runt, men självklart kan kunder även kontakta oss per telefon. Det finns många nya AI-verktyg och digitala kontaktvägar som vi prövar oss fram med för att ge den bästa kundupplevelsen och det syns också i vår kundnöjdhet. Nu ser vi fram emot att få detta rättsligt prövat. Det kommer att vara bra för oss och för många andra aktörer i samhället som vill ge snabb, modern och effektiv service, avslutar hon.