Comviq har 3G-problem

Publicerad Senast uppdaterad

Problemet är att Comviqs vanliga simkort inte fungerar i 3G-telefoner. För dessa krävs i stället särskilda 3G-simkort. Men Comviqs 3G-simkort fungerar å sin sida inte i 2G-telefoner.

Den som alltså vill kunna växla från en telefon till en annan måste alltså först beställa nytt simkort.

Ska det fungera så här?

- Nej, det ska förstås inte fungera såhär sedan, men vi har inte lyckats få ordning på problemen med sim-korten ännu, säger Anders Steen som är försäljningsansvarig för privatkunder på Comviq/Tele2.

När kommer ni kunna ge kunderna sim-kort som fungerar med både gsm och 3G-telefoner

- Jag kan inte säga om det rör sig om veckor eller månader, men vi jobbar verkligen stenhårt på att lösa det. Den absoluta merparten kunder som skaffar 3G är ju nya kunder som också får ett 3G-simkort till sin nya 3G-telefon, säger Anders Steen.

Så länge 3G-simkortet sitter i en 3G-telefon kan det använda både Comviqs 3G-nät och det vanliga gsm-nätet. Men det gäller alltså att inte byta telefon utan att byta simkort.

Läsare som hört av sig till Mobil har inte lyckats få sitt Comviq-abonnemang att fungera med Nokia 6630. Problemet verkar ha vållat en hel del besvär för Comviq-kunder som vill börja använda 3G.

Varför kan ni inte säga hur lång tid det tar innan problemen är lösta?

- Det är för att jag inte vill lova något som vi inte säkert kan hålla, säger Anders Steen.