-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
Comviq har nått två miljoner kontantkortskunder
Kontantkortet introducerades i Sverige av Comviq 1997 efter förebilder i Italien och Portugal.
- Genom kontantkortet fick fler människor tillgång till mobiltelefoni i Sverige säger Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige. Vi hoppades att det skulle bli en succé men vi kunde inte drömma om att det skulle bli så framgångsrikt.
Från 228 000 kunder redan första året steg siffran till en miljon under år 2000 för att idag passera två miljoner. Kontantkortet visade sig attrahera helt nya typer av mobilanvändare som ungdomar och pensionärer, två grupper där många tidigare inte hade haft möjlighet att ha ett mobilabonnemang. Under de fem år som gått har priserna sjunkit och tjänsterna blivit fler.
1997 kostade ett samtal mellan sju och tre kronor. Idag ringer man från 55 öre per minut. Vid lanseringen 1997 var tjänsterna begränsade till att ringa och ta emot samtal i Sverige. Idag kan kontantkortskunden använda både WAP- och GPRS-tjänster samt ringa till utlandet och använda telefonen utomlands, något som Comviq var först med att introducera på den svenska marknaden tidigare i år, skriver Comviq i en pressrelease.