Den svenska mobilindustrin

Mer än 250 företag, över 50 000 anställda i Sverige och cirka 10 procent av exporten. Så ser den svenska mobilindustrin ut år 2006.

Publicerad Senast uppdaterad

Tillbaka i tillväxtspåret. Krisen som drabbade telekomindustrin efter bubbelåren vid sekelskiftet är historia. Försäljningen, lönsamheten och anställda i mobilbranschen ökar.

Det framgår av Veckans Affärers och tidningen Mobils kartläggning av de svenska mobilföretagen.

Från pionjäråren på 1950-talet, succén med NMT på 1980-talet och GSM på 1990-talet, har mobiltelefoni utvecklats till Sveriges nya basindustri.

Exporten av telekomprodukter, där basstationer och annan infrastruktur till mobiltelefoner utgör merparten, uppgick första halvåret till 45 miljarder kronor. Det motsvarar i runda slängar 10 procent av den samlade varuexporten och är i nivå med en annan svensk storsäljare, fordonsindustrin.

Även i internationella mått är Sverige en stormakt inom mobiltelefoni och är sedan länge en av världens största nettoexportörer av telekomprodukter. Till dettas kommer försäljningen av tjänster som också är ökande.

I kartläggningen ingår 250 företag med sammantaget 145 000 anställda, varav uppskattningsvis drygt 50 000 i Sverige. Resterande finns i utlandet eller arbetar med annan verksamhet.

Branschen består av allt från stora, etablerade företag, ofta med omfattande utlandsverksamhet, till små, entreprenörsledda tjänsteföretag.

25 av företagen omsätter mer än en miljard kronor per år, medan cirka 100 bolag omsätter mindre än 10 miljoner kronor.

De många småföretagen beror på att mobiltelefonin fortfarande är en ung bransch. Hela 60 procent av företagen är yngre än tio år och vart femte är startat de senaste fem åren. Då ska man komma ihåg att ett stort antal försvann eller köptes upp under krisåren 2001 - 2004.

Den svenska mobilbranschen kan delas i 10 kategorier:

Ericsson. Världens största leverantör av mobila system står i en klass för sig. Med 52 000 anställda, varav drygt 20 000 i Sverige, och en försäljning på 152 miljarder kronor och en vinst i fjol på 24 miljarder är Ericsson giganten och dragloket för en stor del av branschen.

Mobiloperatörerna. Fyra stora mobiloperatörer dominerar den svenska marknaden; Teliasonera, Tele2, Telenor och 3. Dätill kommer Spring Mobile, en nischad aktörer med egen licens, Nordisk Mobiltelefon, som 2007 har över 450 Mhz-frekvensen för att bygga ett nytt digitalt nät ett antal virtuella operatör som marknadsför sina tjänster under eget namn, men där trafiken går på de stora operatörerna nät. Här finns också den nye utmanare Rebtel.

Mobiloperatörernas sammanlagda intäkter för samtal och sms-trafik var drygt 16 miljarder kronor 2005. Det motsvarade mer 40 procent av de den totala marknaden för telekommunikation i Sverige.

Leverantörer av infrastruktur. Ericsson är inte det enda företag om att utvecklas och sälja utrustning till mobilnätet. Det finns också ett antal mindre och medelstora företag oftats nischade på ett speciellt segment som antenner, basstationer och repeaters. Störst är amerikanskägda Powerwaves Technologies som köpt upp flera svenska företag. Avitec, Comhat och Radio Components är andra exempel. I denna kategori finns också flera utländska företag representerade som Alcatel Infineon samt kinesiska Huawi och ZTE som båda bedriver utvecklingsverksamhet i Sverige.

Leverantörer av mobiltelefoner. Tillverkningen av mobiltelefoner är numera utlagd på entreprenad och sker huvudsakligen i låglöneländer. Däremot är Sverige centrum för en stor del av Sony Ericsson utvecklingsarbete av nya mobiltelefoner. Företaget har mer än 2000 anställda i Lund och Stockholm. Övriga bolag är i huvudsak utlandsägda säljbolag för den svenska marknaden, exempelvis Nokia, LG Electronics och Samsung.

Applikationer och programvara. Det den i antal bolag i särklass största branschkategorin med ett 90-tal företag. Här finns också många av de nystartade företagen.

Verksamhetsfältet är brett - allt från öppna plattformar och operativsystem (UIQ och Enea OSE) till nischade applikationer som grafiska användargränssnitt (Ocean Observations och TAT) samt ljudkomprimering (Coding Technologies).

Spelapplikationer. Ingår egentligen i den föregående kategorin. Men antalet bolag, gör att de får bilda en egen grupp. Underhållning i mobilen är en snabbt växande marknad och det finns nära tiotalet bolag som utvecklar spel. Alla är dock fortfarande små.

Säkerhetslösningar. Är i likhet med spel en utlöpare från programvarubolagen. Det finns drygt dussinet företag som är mer eller mindre specialiserade på att ta fram säkerhetslösningar i mobiltelefoner.

Tjänster. Består av ett 30-tal företaget som bland annat tillhandahåller sms- och mms-tjänster, tv i mobilen samt ljudböcker.

Tillbehör/kringutrustning. En liten, men långt ifrån obetydlig nisch. Svenska Brodit är störst i världen på hållare och fästen i bilar för mobiltelefoner, gps, och handdatorer i bilar och exportandelen 80 procent. Detsamma gäller Krusells som säljer 100 000 fordral och väskor till mobiler i månaden, varav 95 procent är export.

Konsulter. Mobilbranschen är en stor och viktig uppdragsgivare för de svenska it-konsulterna. Det märkes tydligt i början av 2000-talet när Ericsson tvingades spara genom att dra ned på konsultinköpen. Det ledde till både övertalighet och prispress i konsultbransch.

Nästan alla konsultbolag av någorlunda storlek arbetar, i större eller mindre utsträckning, med uppdrag åt Ericsson eller andra företag i mobilbranschen. Även Teliasonera och andra operatörer är stora konsultköpare.

Härutöver finns en rad andra företag; underleverantörer, kontraktstillverkare och detaljhandeln, där mobiltelefon har skapar affärer och sysselsättning.

Skultuna Flexbile, är en av världens största leverantörer av laminerade basmaterial för antenner i mobiltelefoner. Börsnoterade Nolato tillverkar plast- och gummidetaljer till mobiltelefoner och har SonyEricsson, Nokia och Benq-Siemens bland kunderna. Börsnoterade Nefab är en stor leverantör av förpackningslösningar till mobilindustrin och den grafiska koncernen Elanders trycker bland annat telefonmanualer åt SonyEricsson-telefoner.

Iställert för att tillverka själva, väljer många företag att lägga ut produktionen på entreprenad hos kontraktstillverkare. För svenska Partnertech, Note, Kitron, liksom amerikanska Solectron och Sanmina-SCi som både har omfattande verksamhet i Sverige, är mobilindustrin en nyckelkund.

Sist, men inte minst, kommer handeln. Mobiltelefonen är den i särklass största produkten, mätt i i volym, inom konsumentelektronik. Bara 2006 säljs det 3 miljoner nya mobiltelefoner i Sverige. Det motsvarar ett försäljningsvärde till konsument runt xx miljarder kronor.

Per Gustafsson och Weje Sandén