-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Telia bäst bland företagsanvändare
Halebop bäst – Svenskarna allt mer nöjda med sina mobiloperatörer

I år är svenskarna mer nöjda med sina mobiloperatörer än de någonsin varit tidigare, enligt undersökningen Svenskt Kvalitetsindex.
Svenskt Kvalitetsindex har mätt hur nöjda mobiloperatörernas kunder är bland privatpersoner sedan 1996 och bland företagskunder sen 1999. I år är faktiskt svenskarna mer nöjda med sina mobiloperatörer än de någonsin varit förut, i en uppåtgående trend som pågått sedan 2016.
– Nöjda kunder är ingen slump, menar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex. Det är ett resultat av ett systematiskt kundvårdsarbete och här är några leverantörer riktigt bra. Hela branschen har under de senaste åren fått ett helt annat kundperspektiv och det syns också på den positiva utvecklingen.
Kanske det, men prislappen spelar säkert också en roll, eftersom det är lågprismärkena med Telias Halebop som ligger i topp. Det är rätt jämnt mellan dem medan det sedan är ett hopp ner till de stora operatörernas egna varumärken. Enligt SKI:s sätt att räkna får Halebop 76,6 poäng följt av Hallon på 75,8 poäng och med ett snitt på 70,8 poäng.
På företagssidan däremot, ligger Telia i topp. Här är också poängen lägre, med ett snitt på 68,7 poäng.
Enligt SKI har operatörerna blivit bättre på att ta hand om kunders klagomål, vilket är en del av förklaringen till den höjda kundnöjdheten.
– Den här branschen har historiskt varit dålig på det som vi kallar för service recovery, kommenterar Johan Parmler. Just mobiltelefoni är ju en tjänst där störningar och fel direkt påverkar kundupplevelsen. Att kunna vara tillgänglig och hantera kunders missnöje i just dessa situationer har operatörerna blivit bättre på över tiden, även om det fortfarande finns mer att göra.
SKI ser en trend att allt fler väljer att samla sina tjänster hos en operatör, i stället för att ha olika leverantörer för tv, mobiltelefoni och bredband. De som har en helhetsleverantör för flera olika tjänster är dessutom mest nöjda.
SKI:s undersökning bygger på intervjuer med 1900 personer.