Ska fokusera på annat

Hörlurstillverkaren Bragi har sålt sin hårdvarudivision

Den som är först blir sällan störst. Bragi är ett intressant exempel på den saken. Och nu har företaget valt att sälja sin tidigare kärnverksamhet för att istället pyssla med annat.

Publicerad Uppdaterad

Det tyska företaget Bragi är måhända inget varumärke som klingar jättebekant hos allmänheten. Men har man nördat in på så kallade true wireless-hörlurar så vet man sannolikt vad det handlar om, närmare bestämt ett företag som lanserade sin första produkt i segmentet redan 2016. Produkten hette Bragi The Dash och väckte en hel del uppmärksamhet. Det gjorde dessvärre också kopplingsproblemen med hörlurarna, vilket bidrog till att succén uteblev. Inte heller uppföljarna The Dash Pro eller The Headphone gjorde någon större succé. 

Satsar på AI

I kölvattnet av den tröga försäljningen så valde Bragi att fokusera på mjukvara istället, inte minst via ett samarbete kring hörapparater med företaget mimi Hearing Technologies. Och den delen har tydligen givit mersmak, för nu väljer Bragi att sälja sin hårdvarudivision. Framledes ska man satsa på bland annat artificiell intelligens, mjukvaruutveckling och patentlicensiering. Vem som har köpt verksamheten avslöjar man inte. 

Källa