-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
Ska fokusera på annat
Hörlurstillverkaren Bragi har sålt sin hårdvarudivision

Den som är först blir sällan störst. Bragi är ett intressant exempel på den saken. Och nu har företaget valt att sälja sin tidigare kärnverksamhet för att istället pyssla med annat.
Det tyska företaget Bragi är måhända inget varumärke som klingar jättebekant hos allmänheten. Men har man nördat in på så kallade true wireless-hörlurar så vet man sannolikt vad det handlar om, närmare bestämt ett företag som lanserade sin första produkt i segmentet redan 2016. Produkten hette Bragi The Dash och väckte en hel del uppmärksamhet. Det gjorde dessvärre också kopplingsproblemen med hörlurarna, vilket bidrog till att succén uteblev. Inte heller uppföljarna The Dash Pro eller The Headphone gjorde någon större succé.
Satsar på AI
I kölvattnet av den tröga försäljningen så valde Bragi att fokusera på mjukvara istället, inte minst via ett samarbete kring hörapparater med företaget mimi Hearing Technologies. Och den delen har tydligen givit mersmak, för nu väljer Bragi att sälja sin hårdvarudivision. Framledes ska man satsa på bland annat artificiell intelligens, mjukvaruutveckling och patentlicensiering. Vem som har köpt verksamheten avslöjar man inte.