-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Säljsiffror
Inte längre flaggskeppsmobiler som säljer mest – Galaxy A51 i topp

Analytiker har tittat på försäljningssiffrorna för årets första kvartal och de ser en förändring i mönstret för hur vi köper smartphones.
Analytikerna på Strategy Analytics har tittat på siffror över sålda Android-smartphones under det första kvartalet i år och de ser en tydlig trend. Av de sex mest sålda Androidtelefonerna står det Samsung på fyra av dem. Men den som säljer allra bäst av alla modeller är Samsungs Galaxy A51, följd av Xiaomi Redmi 8. Strategy Analytics menar att Androidanvändare nu är mer intresserade av bra prestanda för pengarna. Dessutom tycker många användare enligt analytikerna att pengarna gärna får vara en mindre hög än vad toppmodellerna kostar. De menar att vi är på väg in i en period på premiumsegmentet blir mindre intressant.
Det här har säkerligen flera bakomliggande faktorer. Men den globala ekonomins nedgång under coronapandemin är så klart en stor faktor då den skapat en ekonomisk osäkerhet hos många. Behöver man prioritera om sina utgifter är kanske en dyr smartphone inte det första man sätter upp på inköpslistan. Samtidigt har utvecklingen en längre tid visat att mellanprisklassen blir allt mer prisvärda och att toppmodellerna inte utvecklas år från år i samma takt längre.