Kriser och nykomlingar under 2007
Nu har de fem största mobiltillverkarna rapporterat hur det har gått under förra året. Motorolas kris och Apples intåg är kanske 2007 års signum. Ett annat är att ett nytt rekord i antal sålda mobiltelefoner noterades - 1,14 miljarder för förra året.
Dessutom drygade marknadsledaren Nokia ut sin marknadsandel. Mobil ger här en guide över förra årets förändringar av marknadsandelar.
År 2007 inleddes med en stor nyhetsbomb vid Macworld Expo i början av januari. Mac- och Ipod-tillverkaren Apple presenterade Iphone till många Mac-entusiasters glädje. Telefonen utlovades en försäljningsstart under juni totalt såldes 3,7 miljoner Iphones under 2007 med en marknadsandel om 0,7 procent under sista kvartalet. Bolagets ambition är att nå en procent av marknaden i år är inte avlägsen.
Nästa uppmärksammade händelse är Motorolas kris. Deras modell Razr var inledningsvis en framgång, men företagets bristande förmåga att förnya sig och upprepa succén har istället resulterat i nederlag efter nederlag. Under 2007 slaktades marknadsandelen rejält och dessutom är finanserna urusla. Som om inte det är nog tror bolaget att det kommer ta lång tid att vända skutan. År 2006 var Motorola en av de stora vinnarna med en volymökning med hela 49 procent till 217 miljoner telefoner vilket gav en marknadsandel om drygt 22 procent.
Motorolas marknadsandel var nästan dubbelt så stor som Samsungs under 2006. Samsung knep drygt 11,5 procent av marknaden. Men under förra året tappade Motorola 27 procent medan Samsung ökade 42 procent vilket innebär att Samsung numera med liten marginal är den nya världstvåan av mobiltillverkarna. Som om det inte vore nog med att Samsung gått om Motorola - det gjordes även med ungefär 25 procent högre genomsnittspris per såld telefon, vilket gör omkörningen än mer anmärkningsvärd. Vad gör det att ha lägre priser på telefoner när de trots det inte är attraktiva nog?
Två av de stora tillverkarna har varit lite mer anonyma under året trots framgångarna. Både Sony Ericsson och LG har tagit marknadsandelar och även ökat volymerna med besked. Sony Ericsson har mycket tack vare de inlånade varumärkena Walkman och Cybershot från Sony fortsatt sin framgångssaga. Under 2007 lyckades den svenskjapanska sammanslagningen öka marknadsandelen med nästan två procentenheter till drygt nio procent. LG ökade med ungefär en halv procentenhet till drygt sju procent. Hur LG hade lyckats med inlånade starka varumärken går givetvis att diskutera.
Den lysande stjärnan på telekomhimlen - Nokia - avslutade rapportfloden med en kanonrapport i dag. Under förra året ökade den finska jätten sin marknadsandel med drygt två procentenheter från knappt 36 till drygt 38 procent. Men under 2007 års två sista kvartal låg marknadsandelen nära 40 procent.
De fem största mobiltillverkarna sålde sammanlagt 941 miljoner mobiltelefoner under 2007, motsvarande 82,5 procent av totalmarknaden som Nokia har uppskattat till 1,14 miljarder enheter. Ur gruppen övriga kan nämnas Research in Motions mobil Blackberry som under mars till och med november såldes i över nio miljoner exemplar. Eftersom RIM har förskjutna kvartal med en månad försvåras jämförelsen med övriga bolag en aning. Hur Blackberry såldes under hela 2007 är ännu oklart, men 12-13 miljoner enheter är säkert nära sanningen. Palms smartphoneförsäljning är inte heller officiell för helåret 2007 men siffran bör landa kring 3 miljoner enheter. Här handlar det dock om märken som främst har en stark ställning i Amerika och på den nordiska marknaden skiljer sig siffrorna en del.
Hur 2008 kommer blir återstår att se. Apples ambition är att arbeta för en marknadsandel runt en procent. LG satsar på att sälja 100 miljoner mobiler vilket i så fall innebär en lätt ökning till 8 procent marknadsandel. De flesta verkar vara överens om att Motorola kommer förlora andelar. Därmed är det en lågoddsare om Nokia, Samsung och Sony Ericsson fortsätter ta andelar. Hur det spännande mobilåret 2008 verkligen blir kommer Mobil självklart att rapportera om.
Marknadsandelar 2007 enligt Nokias uppskattning:
1. Nokia 38,3% (+2,8 procentenheter)
2. Samsung 14,1% (+2,5)
3. Motorola 13,9% (-8,3)
4. Sony Ericsson 9,1% (+1,5)
5. LG 7,1% (+0,4)