Räds inte konkurrensen
Lenovo vill ta kinesisk mobilsuccé till Sverige
Foto: 月明 端木
Motorola får nyckelroll i Lenovos mobila sverigesatsning.
En vintsökning på 23 procent och en omsättning upp 18 procent jämfört med ett år tillbaka i tiden. I fredags presenterade Lenovo en kvartalsrapport som vida överskred de analytikers förväntningar som Bloomberg sammanställt: en vinst på 1,46 miljarder kronor (214 miljoner dollar) istället för tippade 1,35 miljarder kronor (197 miljoner dollar). Omsättningen landade på 71,30 miljarder kronor (10,4 miljarder dollar).
Bakom framgångarna, förklarade teknikjätten i en kommentar, låg en ökning av försäljningen av smartphones i Kina. Där har Lenovo enligt enligt IDC:s Q2-siffror en 12,5-procentig markandsandel. Det innebär att man är störst på smartphones i Kina, före till och med Samsung.
Framgångar i Sverige
I Sverige säljer Lenovo ännu inte telefoner, men gick ändå, inom PC, starkt framåt.
– Vi växte med 54,4 procent, jämfört med samma period förra året. Marknaden överlag i Sverige växte med 18,3 procent, säger Lenovos Sverigechef William van Kerkvoorde i ett mejl till Mobil Business.
Företaget kom även en bit på vägen inom de högt uppsatta mål som William van Kerkvoorde förklarade i en intervju med Mobl Business efter tredje kvartalet 2013. “Under senaste kvartalet uppnådde vi en andel på 10 procent på konsumentmarknaden för PC i Sverige. Vi har nu en lika aggressiv målsättning på surfplattor”, sade han då.
– På marknaden för surfplattor specifikt, där både konsument och B2B ingår, har vi blivit tredje störst på marknaden. Vi har nu en marknadsandel på 4,5 procent på en marknad som vi knappt fanns på för ett år sedan, sammanfattar han läget ett halvår senare.
Motorola får nyckelroll
I kvartalsrapporten nämns även att Lenovo räknar med att köpet av Motorola, vilket annonserades i januari, snart går igenom.
– Motorolaköpet betyder mycket för Lenovo. Köpet kommer att hjälpa oss accelerera vårt inträde på den svenska marknaden, säger William van Kerkvoorde.
Hur detta kommer ske och om även Lenovomobiler kommer dyka upp i Sverige är han dock förtegen om.
– Vi väntar på godkännande av Motorola-köpet, som kommer att ge oss styrka i IP, fler ingenjörer och mer kunskap och erfarenhet i Europa.
– När köpet är klart kan vi definiera vidare hur vi kommer att börja arbeta med mobiler på den svenska marknaden.
Enligt IDC har Lenovo petat ner Samsung från topplaceringen bland smartphonetillerkarna i Kina. Vad krävs för att det även skulle ske i Sverige?
– Vi får nog först börja jobba på den svenska mobilmarknaden innan jag kan svara mer detaljerat på det. Det betyder i varje fall att vi har de rätta produkterna och kunskapen, och att vår strategi fungerar. Nästa steg blir att översätta den strategin till den svenska marknaden, säger William van Kerkvoorde.
Tillförsikt trots orosmoln
Andra analysfirmor är inte lika positiva som IDC. Canalys placerade Lenovo på en tredjeplats, efter Xiaomi och Samsung, på den kinesiska smartphonemarkanden under det gångna kvartalet och när Strategy Analytics gick igenom den globala smartphonemarknaden för Q2 2014 drog de slutsatsen att Lenovo börjar se början på slutet för sin snabba tillväxt på grund av att Lenovo inte har hängt med i det snabbväxande LTE-segmentet.
– LTE är viktigt, särskilt i Sverige och vi kommer att vara lyhörda för vad kunderna efterfrågar, kommenterar William van Kerkvoorde, som inte heller oroas över de många, nya kinesiska konkurrenterna.
– Konkurrensen är stor, men det var den på datormarknaden också i många år. Vi ser möjligheter, på samma sätt som vi blev nummer ett på datorer i världen och nummer två i Sverige. Den utvecklingen vi har inom olika formfaktorer på datorer, mobiler och surfplattor visar hur viktigt det är att vara med på hela brädden av “smart connected devices”.
Förra året sa du till Mobil Business att Lenovo inom tre till fem år vill vara det ledande företaget inom segmentet. Hur ska ni uppnå det?
–När vi talar om smarta enheter så talar vi om mobila datorer, surfplattor och smarta telefoner. I de första två kategorierna har vi redan bevisat att vi har rätt kunskap och produkter. Det är inget annorlunda med mobiltelefoner. Vi har en bred Lenovo-portfölj i många olika formfaktorer och prissegment, säger William van Kerkvoorde.
Ingår bärbara enheter i planerna?
– Vi testar olika idéer, samtidigt som vi vill se till att vi lanserar produkter som verkligen förbättrar och gör skillnad i konsumenternas liv. Vi vill inte lansera prylar bara för att vi har de tekniska förutsättningarna att göra det.