Säljarna kan inte konsumentköplagen
Anders Maazon, VD på GEAB The Phone House, känner du till Konsumentköplagen?
- Ja. Den är till för att stärka konsumenträtten. Bland annat har man som konsument rätt att reklamera en vara inom två år från köpet, om varan visar sig ha produktionsfel.
Konsumentverket och Allmänna Reklamationsämnden betonar att även batterier ska innefattas i lagen. Ni menar ju, till skillnad från dem, att just fel på batterier inte skyddas av samma lag. Varför gör ni det?
- Om jag säger så här: Om ett batteri helt slutar att fungera nekar vi sällan någon att byta, för då är det med stor sannolikhet ett produktionsfel. Men om ett batteri börjar ladda dåligt efter ett tag, beror det så gott som alltid på att man har använt det fel.
Kan det överhuvudtaget inte hända att ett batteri laddar dåligt på grund av en ursprunglig svaghet, något som faktiskt Konsumentverket hävdar?
- Jag känner till det här för dåligt för att vara helt säker, men det kan nog hända.
Varför skickar ni då inte även batterier på teknisk besiktning när en kund vill reklamera, ni har ju inget att förlora på det eftersom kunden ändå får stå för kostnaden av kontrollen om det verkligen visar sig vara slitage?
- Jag kan inte svara på det. Jag tror att det är mycket svårt att se på just batterier om det rör sig om produktionsfel eller inte.
Enligt Allmänna reklamationsnämnden kan verkstäderna göra en sådan felsökning. Har ni kollat upp fakta?
- Jag vet inte. Men jag ska titta på det här, och se om det går att göra tekniska bedömningar av batterier.
Kan det innebära att ni ändrar er policy kring detta, och börjar följa Konsumentköplagen, till fullo, i framtiden?
- Det kan jag inte svara på, men jag ska, som sagt, ta upp frågan om besiktning och kontrollera om det är möjligt att göra det även på batterier.
Informerar ni era säljare ute i butikerna om Konsumentköplagen?
- Vi har en tredagars utbildning, men jag vet faktiskt inte om information om lagen ingår i den utbildningen.
Vad beror det på att vissa av säljarna har så bristfälliga kunskaper?
- Jag vet inte. Det är mycket som ska läras in för expediterna, det är nog lätt att Konsumentköplagen hamnar i skymundan.
Är det inte viktigt, tycker du, att de känner till konsumenträtten?
- Givetvis är det det. Och jag kan lova att vi hädanefter kommer att gå igenom Konsumentköplagen med alla våra säljare.