-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Sociala medier under lupp
Snap, Tiktok och Youtube ska frågas ut i amerikanska kongressen

I arbetet för att försöka se till att sociala plattformars negativa påverkan på barn och unga ska minska kommer representanter för Snap (som äger Snapchat), Tiktok och Youtube frågas ut av en speciell underkommitté i den amerikanska kongressen.
Att sociala medier påverkar barn och ungdomar råder det nog inget tvivel om idag. De är en stor del av livet för båda många vuxna och barn. Men den senaste tiden har allt fler börjat ifrågasätta de skadliga verkningar som dessa tjänster kan ha på barn och unga. Detta hamnade ordentligt i strålkastarljuset efter att Facebookvisselblåsare Frances Haugen vittnade om att deras interna undersökningar visade att det fanns en intressekonflikt mellan deras annonsörer och säkerheten för deras användare (en slutsats som Facebok officiellt själva menar är felaktig).
Den här gången är det företrädare för Snap, Tiktok och Youtube som ska frågas ut i en underkommitté som hanterar konsumentskydd och datasäkerhet i den amerikanska kongressen. Där ska de frågas ut om vilka åtgärder de tar för att skydda barn och unga på sina plattformar. En av punkterna som presenterats som bakgrunden till utfrågningen är att sociala mediaplattformar har använts på ett sätt som skadar unga och främjar skadliga beteenden som vandalism, virala utmaning, trakasserier, ätstörningar, manipulativ marknadsföring från influencers och grooming.
I förberedda uttalanden pekar Youtube på att de tagit bort runt sju miljoner konton som troligen tillhört barn eller unga vuxna under de tre första kvartalen i år (av deras totalt 2 miljarder konton).
Tiktok och Snap har inte presenterat några förberedda uttalanden. Den här typen av utfrågningar skulle kunna ge allmänheten mer information om hur dessa företags algoritmer arbetar för att fånga upp den data som sedan används för att presentera annonser för användarna, eller som säljs vidare till andra. Men företrädarna för företagen brukar inte vara så villiga att avslöja allt för mycket så det är oklart om vi kommer att kunna vänta oss någon sådan information efter den här utfrågningen.
Det här är ett område där många amerikanska politiker är överrens i sina känslor för det så kallade "big tech", men av olika skäl. De konservativa tycker att allt för mycket censureras och plockas bort medan demokraterna är mer bekymrade över vilket material som tillåts ligga kvar.