Märkestrogna svenskar

Svenskar byter inte gärna mobiltillverkare

Vi är märkestrogna i Sverige, och vi behåller våra mobiler länge.

Publicerad Uppdaterad

Svenskar är väldigt märkestrogna när det gäller mobiltelefoner. Det visar en undersökning som har gjorts av YouGov på uppdrag av Elon. Trots att de flesta inte anser att märket på mobilen är speciellt viktigt, så väljer 64 procent av de tillfrågade att köpa en mobil från en tillverkare som man har haft tidigare. Detta gäller inte bara tillverkaren utan även operativsystem, 62 procent väljer alltid samma operativsystem medan bara var fjärde har bytt någon gång. Det är framför allt personer över 60 år håller sig till det välkända, närmare bestämt är det sju av tio som håller sig till samma operativsystem medan bara 37 procent i ålderskategorin 18-29 stannar med samma operativsystem.

Vi är inte heller särskilt snabba på att byta till en ny mobil. Det är bara 3 procent som byter mobil varje år, 13 procent vartannat år och 30 procent vart tredje år. 21 procent köper ny mobil vart fjärde år, och 29 procent mer sällan än så. Även här är det stor skillnad mellan åldrarna, 10 procent i ålderskategorin 18-29 år köper ny mobil varje år, medan bara 1 procent av personerna som är 60+ gör det.

Svenskar framstår inte heller som speciellt entusiastiska över nyheter. 10 procent köper en ny mobil för att de vill prova något nytt, och 9 procent för att de har tröttnat på sin nuvarande. Det som enligt undersökningen däremot får de tillfrågade att byta är att den nuvarande mobilen har ett dåligt batteri, eller att mobilen är trasig eller upplevs som slö. De viktigaste funktionerna när det ska köpas en ny mobil är enligt undersökningen i tur och ordning batterikapacitet, kamera och lagringsutrymme.

Källa