-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Billigare mobiler
Undersökning: Hållbarhet och pris blir viktigare
Undersökningar som gjorts av GSMA visar vilka prioriteringar som blivit viktiga för smartphoneanvändare.
Analytiker på GSMA har gjort prognoser för hur smartphoneanvändandet ser ut framöver utifrån några undersökningar som gjorts bland globala smartphoneanvändare. Dels ökar intresset för 5G hos konsumenterna men samtidigt har den ekonomiska situationen i världen gjort att användare har börjat byta telefon mer sällan. Från att ha samma telefon i ungefär två år till att nu byta ungefär vart tredje år. Enligt en rapport ska även prissättningen vara en viktigare faktor när man väljer en ny telefon. Något som kan få operatörer och återförsäljare att behöva konkurrera mer med pris än med funktioner.
De genomsnittliga priserna på 5G-telefoner har också sjunkit med ungefär en tredjedel mellan det första kvartalet 2019 och det fjärde 2020, vilket så klart gjort att konsumentintresset ökat för dessa modeller.
En undersökning där drygt 14000 smartphoneanvändare tillfrågats höll de batteritid som den viktigaste egenskapen hos en smartphone. Hållbarheten låg på en andraplats, tätt följd av säkerhet och kamerakvalitet hamnade på en fjärdeplats.
Undersökningen visade också att allt fler (21 procent) användare nu också hade någon form av tillbehör till sin smartphone (klocka, hälsoband osv) från samma tillverkare vilket gjorde att de kände en större märkeslojalitet än tidigare.
