-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Billigare mobiler
Undersökning: Hållbarhet och pris blir viktigare

Undersökningar som gjorts av GSMA visar vilka prioriteringar som blivit viktiga för smartphoneanvändare.
Analytiker på GSMA har gjort prognoser för hur smartphoneanvändandet ser ut framöver utifrån några undersökningar som gjorts bland globala smartphoneanvändare. Dels ökar intresset för 5G hos konsumenterna men samtidigt har den ekonomiska situationen i världen gjort att användare har börjat byta telefon mer sällan. Från att ha samma telefon i ungefär två år till att nu byta ungefär vart tredje år. Enligt en rapport ska även prissättningen vara en viktigare faktor när man väljer en ny telefon. Något som kan få operatörer och återförsäljare att behöva konkurrera mer med pris än med funktioner.
De genomsnittliga priserna på 5G-telefoner har också sjunkit med ungefär en tredjedel mellan det första kvartalet 2019 och det fjärde 2020, vilket så klart gjort att konsumentintresset ökat för dessa modeller.
En undersökning där drygt 14000 smartphoneanvändare tillfrågats höll de batteritid som den viktigaste egenskapen hos en smartphone. Hållbarheten låg på en andraplats, tätt följd av säkerhet och kamerakvalitet hamnade på en fjärdeplats.
Undersökningen visade också att allt fler (21 procent) användare nu också hade någon form av tillbehör till sin smartphone (klocka, hälsoband osv) från samma tillverkare vilket gjorde att de kände en större märkeslojalitet än tidigare.