Tema: Inför Mobilgalan

Viktigast för teknikutvecklingen

Inför Mobilgalan. Mathias Lindström på Skistar berättar om hur de använt data från liftsystemet för att tillsammans med en app i mobilen förhöja skidupplevelsen.

Publicerad Uppdaterad

Skistar driver skidanläggningarna i Åre, Vemdalen, Trysil, Hemsedal och Sälen, samt Hammarbybacken i Stockholm. Deras liftkort, skipass på Skistar-jargong, är försedda med rfid-taggar som registrerar vilka liftar man använt och när. På Skistar insåg man att denna information kunde användas för att förhöja skidupplevelsen.

– Datan fanns där men användes inte. Du kan se vilka liftar du åkt, antal dagar, och utifrån vilken förstalift och andralift du tagit vilken fallhöjd du åkt. Med andra ord komplett åkstatistik, berättar Mathias Lindström, försäljnings- och marknadschef på Skistar.

För att utnyttja denna information bättre lanserade man Myskistar, en tjänst där användaren själv kan få del av denna statistik genom att mata in sitt skipass-nummer. I övrigt behöver man inte mata in någon information själv, allt genereras i realtid via skipasset.

– Det finns tre sätt att komma åt informationen på Myskistar. Dels genom att logga in på webben, dels tänker vi sätta upp skärmar vid anläggningarna, men appen är den viktigaste ingången, eftersom det här handlar om realtidsinformation som man vill komma åt direkt, säger Mathias Lindström.

– Vi ser att våra gäster använder mobilen otroligt mycket i backen, bland annat för att fota och filma, fortsätter han.

Förutom sin egen statistik kan man i Myskistar dela statistik med sina vänner och göra små tävlingar, utmaningar och liknande.

– Vi ser Myskistar ur tre perspektiv. Självklart rör det sig om marknadsföring, ett sätt att utveckla våra destinationer om man så vill. För det andra är det ett sätt att förhöja nöjet av skidupplevelsen. Men för det tredje är tanken att bygga det vidare mot ett lojalitetsprogram. Du har kvar din åkstatistik från år till år. Det går att utveckla till ett slags kundklubb med olika erbjudanden, förklarar Mathias Lindström.

Som exempel ger han att man kan göra utmaningar, typ, klarar du av att åka den här får du en gratis bulle i toppstugan. Självklart är mobilen otroligt viktig för att detta ska fungera.

Än så länge är rfid-taggen i skipasset den enda datakällan till Myskistar, men Skistar tittar på att kunna utnyttja den smarta mobilens funktioner bättre.

– Drömscenariot är förstås att använda både mobilens gps och rfid-taggen. Mobilen kommer att vara den viktigaste plattformen för Myskistar framöver, säger Mathias Lindström.

I övrigt ser Mathias Lindström med spänning på utvecklingen av nfc och betalningslösningar i mobilen, något han tror kommer att få stor betydelse för Skistar i framtiden. Kan mobilen rentav komma att ersätta liftkortet framöver?

– Man ska aldrig säga aldrig, men än så länge ser vi mobilen som komplement i stället för ersättare till skipasset.

Vilka är era omedelbara framtidsplaner för att utveckla produkten?

Det som kommer här och nu är nya inloggningsfunktioner kopplade till sociala medier som Facebook. Och så ska vi börja med awards och tävlingar.

Vilka trender i mobilbranschen påverkar er mest nu?

Betalningslösningar för mobilen och utvecklingen av nfc. När man väl får det att fungera kommer det att ha oerhört stor betydelse för oss.

Vad är din bild av vår mobila framtid?

Min syn på det hela är att mobilen blir en av de mest prioriterade distributionskanalerna för oss framöver. Särskilt när det gäller betalningsfunktioner. Mobilen är den i särklass viktigaste tekniska utvecklingen för oss på Skistar i framtiden.

Det här är en del av Mobils artikelserie inför Mobilgalan 28 november

Inför Mobilgalan och konferensen Mobile Future som Mobil och systertidningen Mobil:Business arrangerar onsdagen den 28 november publicerar vi intervjuer med personer som arbetar med mobilitet och tjänster vi tycker är intressanta att lyfta fram. För mer information och biljetter till Mobilgalan och konferensen Mobile Future läs mer på webbplatsen för Mobile Future