Styrkor och svagheter

9 gps:er testade

Sommarens gps-utbud innehåller flera spännande nyheter – både när det gäller format och funktioner. Vi har testat nio modeller från 1500 kr och uppåt.

Publicerad Senast uppdaterad

Garmin nüvi 1690

Navigatorer med uppkopplade tjänster spås blir stort och i Garmins värld kallas tekniken för Nülink. Simkort är integrerat, så med ett abonnemang från Garmin fungerar det i hela Europa till ett fast månadspris. Garmin har ett antal fungerande tjänster på plats – här finns en valutaomvandlare med uppdaterade kurser, sökning efter avgångar på flygplatser i närheten, väder, trafikinformation och Google Local Search.

Det behövs inga inloggningar eller någon krånglig registrering för att komma igång med Nülink – allt fungerar när man slår på enheten första gången. Användarvänligheten kunde knappast vara bättre – menyerna är tydliga och det finns stora ikoner att trycka på – men jag tycker att tjänsterna kunde vara fler och ge bättre information. Söker jag exempelvis efter flyg från Göteborg så föreslår Nüvi 1690 både Landvetter och City Airport, men avgångarna som finns på City Airports hemsida saknas i Garmins databas. Google-sökningen dras med motsvarande problem – gränssnittet är utmärkt, men databasen har stora luckor. Väder, trafikinformation och valutakurser fungerar däremot utan anmärkningar. Eftersom Nüvi 1690 hämtar trafikinformationen över mobilnätet försvinner funktionen om man inte förnyar Nülink-abonnemanget efter ett år.

Till det yttre är det inte mycket som skiljer 1690 från de senaste årens Nüvi-enheter. Plasten är blankt svar med en list i förkromad plast och formatet är bra med en tjocklek på knappa två centimeter. Fästet är välgjort och har en aktiv hållare, så man slipper ansluta strömsladden separat när man monterar enheten i bilen. Gränssnittet är ganska återhållsamt med grafik och effekter, men känns ändå modernt och funktionellt. Nüvi 1690 är en snabb enhet och man behöver inte vänta många sekunder när rutter beräknas om eller det dyker upp trafikinformation som påverkar färdvägen.

Enstaka saker i menyerna kunde gjorts mer intuitiva – till exempel vilka element i menyerna som man behöver trycka länge på för att något ska hända. Vyn som visar satelliternas signalstyrka är ett exempel på en sida som är svår att hitta om man inte läser manualen först. Garmin har flera olika fästen för sina Nüvi-enheter och 1690 har både cykel- och fotgängarläge. Tyvärr är kartorna ganska dåliga när det gäller gång- och cykelvägar, men det är en brist som kartleverantören är skyldig till. Garmin Nüvi 1690 är utrustad med Ecoroute – en funktion som analyserar hur man kör, beräknar kostnader för plånbok och miljö och tipsar om hur man kan sänka bränsleförbrukningen.

Plus: Internetfunktioner, aktiv hållare, talsyntes

Minus: Abonnemang krävs för trafikinformation.

Garmin nüvi 1390T

1390T är en lite enklare modell och har en passiv hållare, men på andra punkter kan den matcha sina dyrare syskon. Kvalitetskänslan är hög och själva enheten är svår att skilja från exempelvis 1690-modellen. Gränssnittet är också snarlikt, 1390T men saknar förstås de uppkopplade funktionerna. I gengäld finns en TMC-mottagare, så man behöver inte vara utan trafikinformation.

Gränssnittet är användarvänligt med de sedvanliga två stora ikonerna ”Vart” och ”Visa kartan” i huvudmenyn. 3D-effekter får man klara sig utan, men 1390T har en bra körfältsindikator och visar motorvägsavfarter nästan lika pedagogiskt som Navigons enheter.

Bluetooth och inbyggd handsfree finns, men ljudkvaliteten lämnar en del att önska. Däremot har den bra kompatibilitet och klarar att läsa telefonboken även i Nokiamobiler – en punkt där både Tomtom och Navigon ofta går bet. 1390T kommer med Garmins miljöprogramvara Ecoroute installerad. Ecoroute poängsätter körningen och noterar hur fort man kör och hur kraftigt man accelererar och bromsar.

Plus: Miljöprogrammet, användarvänlig

Minus: Passiv hållare

Garmin nüvi 3790T

Garmins nya toppmodell liknar ingen annan navigator – den ser mer ut som en förvuxen Iphone. Nüvi 3790T har en mattborstad baksida och saknar menyknapp på fronten, men på de flesta andra punkter är det tydligt var man hämtat sin inspiration. Skärmen har samma mått – 4,3 tum – som flertalet medkombattanter i testet, men upplösningen är betydligt högre – hela 800 x 480 pixel. Skärmen har också väldigt snabb respons och det går att zooma i kartbilden med hjälp av multitouch.  Likheterna med mobiltelefoner till trots saknar 3790T uppkopplade funktioner – det är beprövad RDS-TMC som gäller för trafikinformationen.

Funktionerna är kanske inte så många fler än i billigare modeller som 1690, men den högupplösta skärmen gör att allt blir så mycket snyggare och Garmin har flyttat fram positionerna rejält när det gäller grafiken. Precis som Navigon har man satsat på 3D i kartbilden – höjdskillnaderna i landskapet visas på ett elegant sätt. I stadstrafik är 3D-grafiken lite mer diskret. Byggnadskonturerna ritas upp med en viss djupeffekt och det skymtar förbi en och annan mer detaljerad 3D-modell, men Navigon tar ut svängarna betydligt mer. Vilken variant man än föredrar kan man konstatera att Garmin lyckats få till ett bra gränssnitt som är snyggt och har en bra balans mellan effekter och funktion. Även textinmatningen är uppdaterad och har fått ett mer Iphone- eller Android-inspirerat utseende.

Själva handhavandet skiljer sig inte nämnvärt från äldre Nüvi-enheter – det mesta återfinns på sina vanliga platser även om ikonerna fräschats upp för att passa på den högupplösta skärmen. En nyhet är att det finns en accelerometer som vrider skärmbilden automatiskt och gör det möjligt att använda navigatorn även i stående läge. Ruttberäkningen är smart och använder sig av Traffictrends – Garmins motsvarighet till IQ Routes hos Tomtom. Garmin har också lagt till en funktion som lär sig användarens vanor – till exempel vägen till jobbet på morgonen. Det gör att det kan visas relevant trafikinformation för sträckan även om man struntar i att knappa in destinationen.

Formatet är verkligen imponerande – skjutmåttet stannar på 9 mm. Det gör att ljudet från själva navigatorn är ganska svagt, men Garmin har löst det genom att bygga in en högtalare i den aktiva hållaren. Självklart finns Ecoroute och talsyntes, men 3790T har även röststyrning på svenska. Ett ”magiskt ord” aktiverar funktionen – som standard säger man ”Röstkommando” och sedan visas en lista över tillgängliga kommandon utan att man behöver släppa ratten. Röststyrningen fungerar bra och man behöver inte lära upp enheten, utan det är bara att köra igång.

Plus: Formatet, skärmen, aktiv hållare.

Minus: Inget speciellt

Mio Spirit 475

Mio har levererat testets billigaste navigator med trafikinformation, men prisskillnaden till trots finns många likheter med de dyrare konkurrenterna – skärmen är på 4,3 tum och enheten är bland de lättare i testet. Tyvärr är kvalitetskänslan inte hundraprocentlig. Spirit-navigatorerna känns plastiga, men har bra fästen. Tyvärr är fästena passiva, men de är väldigt stabila, enkla att justera och håller enheten på plats utan att göra det krångligt att få loss den. Manualen är lite svåröverblickad med avsnitt som rör hårdvaran för sig och avsnitt som rör mjukvaran för sig, men det är inte svårt att komma igång med Spirit 475. Inte svårt, men något omständigt ska sägas. Första gången man startar enheten måste den aktiveras med en kod som står tryckt på förpackningen.

Huvudmenyn är oerhört enkel och tydlig med fem rejäla knappar. Rubrikerna är Hitta, Karta, Mina Platser, Inställningar och Nära mig – svårt att hamna fel. På de flesta punkter jobbar Spirit 475 snabbt – menyerna är fria från fördröjningar och textinmatningen är bra och gömmer bokstäver som inte passar in.

Däremot är ruttberäkningen väldigt seg – 10-15 sekunder för att räkna om en rutt är inte ovanligt. Mio har köpt in IQ Routes-tekniken från Tomtom, så Spirit-navigatorerna kan välja bästa vägen utifrån statistik om var köer uppstår vid olika tid på dygnet etc. Rutterna som räknas fram är med andra ord bra, även om det tar tid. När man aktiverat en rutt visar Mio en väldigt ren kartbild – inga huskonturer, 3D-effekter eller ikoner för intressepunkter. Bara vägar och tydliga markeringar för var man ska köra. En positiv överraskning är talsyntesen – den låter riktigt bra. Bara att funktionen finns i så billiga enheter är ett plus, men Mio har dessutom ofta bättre uttal än såväl Garmin som Navigon.

Plus: Talsyntes

Minus: Passiv hållare

Mio Spirit 470

Mio Spirit 70 är identisk med 475-modellen, men saknar mottagare trafikinformation. En riktigt överkomlig enhet som går att hitta under 1500 kr – mycket för pengarna även om utförandet är lite enklare jämfört med Garmin 1390T eller Tomtom XXL.

Plus: Talsyntes

Minus: Passiv hållare

Navigon 6350 Live

6350 Live är Navigons instegsmodell när det gäller uppkopplade navigatorer – ett billigare alternativ till toppmodellen 8450 Live. Precis som hos Garmin Nüvi 1690  ingår simkortet, så som kund slipper man att tänka på mobiloperatörer eller megabytepriser – en fast månadsavgift täcker datakostnaderna även när man rör sig över gränserna.  Navigon löser uppkopplingen via en extern modul som ser ut ungefär som ett modem för mobilt bredband. En lite trasslig lösning eftersom fästet är passivt och alla sladdar måste kopplas in varje gång man monterar enheten i bilen.

Utbudet av uppkopplade tjänster består av Google Local Search, väderprognoser och det som Navigon kallar Live Traffic – trafikinformation från olika källor som sammanställs hos Navigon och skickas ut över mobilnätet. Det går även att uppdatera databasen med fartkameror över nätet. När man köper enheten ingår tre månader, men därefter kostar det 799 kr per år eller 1390 kr för två år och tjänsten är ett måste för att få trafikinformation – en skillnad mot 8450 Live som dessutom har en RDS-TMC-mottagare.

Navigon 6350 Live placerar sig på en mellannivå när det gäller kvalitetskänslan – materialen är plast och åter plast, men enheten känns solid och fästet är stabilt. Gränssnittet är snyggt och fyllt med djupkänsla. Ikonen som visar den egna positionen ser ut att sväva över vägarna som kantas av enkla 3D-hus. Enstaka kända byggnadsverk visas lite mer naturtroget. I stadstrafik och på motorvägar dyker det upp tydliga symboler på skärmen som visar vilka körfält som leder rätt och funktionen ”Reality View” visar avfarter i förväg med skyltar och allt.

En liten stapel indikerar med hög precision hur långt det är kvar till nästa manöver, så det är enkelt att hänga med i instruktionerna. Många funktioner i 6350 Live går att styra med rösten – från att svara på telefonsamtal till att reglera volymen och mata in adresser. Ordet ”Hjälp” öppnar en lista över tillgängliga kommandon. Navigon 6350 Live har många spännande funktioner, men jag tycker inte riktigt att livetjänsterna är prisvärda i sin nuvarande form.

Plus: Snyggt gränssnitt, många finesser

Minus: Passiv hållare

Navigon 8410

En riktigt välgjort enhet som pryder sin plats i bilen – storleken till trots tycker jag att Navigon 8410 kan ge Garmin 3790T en match när det gäller form och material. Skärmen har en yta av mineralglas och är kantad med borstad metall. Fästet är aktivt och förser enheten med ström. Det är lite krångligare att montera Navigon 8410 jämfört med Garmins eller Tomtoms aktiva fästen, men det är ändå ett lyft jämfört med att behöva trassla med sladdar.

Skärmen är stor – 5 tum – men har samma upplösning som de enklare navigatorerna i testet. Gränssnittet är stöpt i samma form som används för Navigons enklare enheter, men den större skärmen är riktigt positiv för upplevelsen. Vissa ikoner och informationsfält är i minsta laget när de visas på en 4,3-tumsskärm, men de extra centimetrarna gör gränssnittet mer användarvänligt. För vissa storstäder finns riktigt omfattande 3D-vyer, men tyvärr är inga svenska orter med på listan ännu så vi får klara oss med Navigons ”vanliga” 3D-karta – också den väldigt snygg. Som sig bör finns även Reality View Pro – Navigons tydliga visning av hur man ska köra på flerfiliga vägar. Ett irritationsmoment hos Navigon 8410 är ett att enheten verkar ha lite för stort förtroende för att jag alltid ska göra som den säger. Väljer man fel avfart så fortsätter ikonen på den föreslagna rutten en liten stund innan den hoppar över till den korrekta positionen. Det tar sällan mer än några sekunder, men det kan vara förvirrande i vissa lägen.

Navigon har ett utmärkt gränssnitt för att mata in text och adresser. Skärmtangentbordet döljer de bokstäver som inte passar in i databasen och när destinationen är vald föreslår enheten upp till tre olika vägalternativ. De olika vägarna visas översiktligt på en karta och man kan se vad som skiljer dem åt i sträcka och beräknad restid. Röststyrning aktiveras automatiskt, så jag behöver inte trycka utan det räcker med att säga ”Två” för att välja ruttalternativ nummer två. Navigon 8410 är utrustad med talsyntes som kan läsa upp namn på vägar och orter, men också innehållet i trafikmeddelanden.'

Plus: Menyerna, röststyrningen, aktiv hållare

Minus: Inget speciellt

Tomtom Go 950T

Tomtom har uppdaterat sin gamla toppmodell Go 930 och när man tittar på enheten kan man konstatera att det handlar om försiktiga förbättringar. Tomtoms gränssnitt är mycket intuitivt och snabbt, men känns väldigt spartanskt i jämförelse med Garmins och Navigons toppmodeller. 3D-grafiken lyser med sin frånvaro, men det har ändå skett vissa uppdateringar – inte minst i menyerna där ikonerna fått nytt utseende. Röststyrning fungerar inte när enheten är inställd på svenska och det gäller tyvärr även för talsyntesen. Det är bara Tomtoms enheter i testet som inte klarar att läsa upp gatunamn på svenska.

Det finns dock en stor, och välkommen, nyhet – fästet. Tomtom har äntligen lyckats skicka med en välgjord aktiv hållare. Alla elektriska anslutningar finns samlade i fästet som också rymmer TMC-mottagaren. Den gamla, meterlånga antennsladden för TMC har krympt till cirka 20 centimeter och rullas enkelt ut bakom fästet och fästs utmed vindrutan med en egen sugpropp.

Ett tryck på kartan öppnar huvudmenyn. Förutom de vanliga sökmöjligheterna går det att mata in latitud och longitud eller ange senaste stopp som destination. Tomtoms skärmtangentbord har bokstäverna i riktig qwerty-ordning, men tyvärr skuggas inte de bokstäver som inte stämmer in på namnen i databasen. Ruttberäkningen är snabb och använder givetvis Tomtoms ”IQ Routes”-teknik med statistik över vilka vägar som går snabbast att köra vid olika tider på dygnet.

Tomtom fungerar bra på motorvägar och krångliga trafikplatser tack vare körfältsvisaren. Det finns också en helskärmsvy som dyker upp vid avfarter och som visar motsvarigheter till de riktiga skyltarna över de olika filerna – funktionellt, men inte riktigt lika snyggt som Navigons ”Reality View Pro”.

Ett signum för Tomtoms Go-serie har varit datauppkopplingen via bluetooth. Tomtom har för 950-modellen nöjt sig med ett mer konventionellt bluetoothstöd med handsfree och hantering av meddelanden på navigatorskärmen. För att få uppkopplade funktioner är man hänvisad till Tomtoms ”Live”-enheter som ännu inte lanserats på den svenska marknaden.

Plus: Bra aktivt fäste

Minus: Saknar talsyntes och röststyrning på svenska

Tomtom XXL IQ Routes Edition

Tomtom XXL har samma gränssnitt och skärmupplösning som Go 950, men är utrustad med en lite större skärm på 5 tum. Stor skärm och ett redan väldigt lättjobbat system gör XXL till en riktigt användarvänlig enhet. Rösterna är uppdaterade och verkar vara på avsevärt bättre humör jämfört med i förra generationens Tomtom-enheter. Efter att man matat in destinationen kan man ange när man önskar vara framme och får då en tidsangivelse om när man måste ge sig av och under färden visas om man ligger före eller efter tidsschemat.

Tomtom XXL är lite tunnare och känns lättare i förhållande till storleken än enheterna i Go-serien, men kvalitetskänslan är trots det bra. Fästet är av typen ”EasyPort” som går att vika ihop på baksidan av enheten så att man inte behöver lämna något kvar i vindrutan. Tyvärr är fästet passivt, så strömsladden måste kopplas in separat.

Att enheten har IQ Routes innebär att den använder statistik över hur fort det går att köra på olika vägar för att välja ut den snabbaste rutten. Tomtom XXL finns även i en variant med mottagare för trafikinformation – prisskillnaden är ca 200 kr.

Plus: Stor skärm, användarvänlig

Minus: Saknar bluetooth, passivt fäste.