-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Mer av samma
Speltest: Monument Valley II
Uppföljaren till ett av de mest populära mobilspelen gör mycket lite nytt av idén, och det är synd.
Monument Valley har sedan 2014 laddats ner miljontals gånger, och dess framgång beror lite grann på motsatta skäl mot vad som brukar göra mobilspel populära. Det går snabbt att spela igenom och är inte särskilt svårt, men stör du dig inte på det är det en meditativ och vacker audiovisuell upplevelse som du gärna avnjuter i små stunder som praliner snarare än sträckspelar.
Inför Monument Valley II har spelstudion talat om att man först inte tänkt göra en uppföljare, men att man fick nya idéer kring vilken riktning man kunde ta spelet. Om man har sådana förväntningar kommer man att bli besviken, för Monument Valley II är mer eller mindre identiskt med ettan.

På samma sätt som i ettan har du en liten figur som vandrar omkring i en labyrint av omöjliga geometrier som inte skulle gå att framställa i tre dimensioner (de som gillar konstnären Escher känner igen sig). Dessa ska man manipulera genom att vrida och vända på olika delar för att figuren ska ta sig fram till målet. Än så länge finns det bara till Ios, en Androidversion ska komma senare.
Den främsta skillnaden mot ettan är att temat denna gång är föräldraskap, och figuren har en liten dotter med sig i labyrinten. Till en början följer hon vartenda steg du tar men hon blir mer och mer självständig. Tyvärr är detta sorgligt underutnyttjat för att skapa nya dimensioner i spelet, och används mest som motor till den abstrakta berättelsen.
Temat gör också att spelet går i ljusare färgtoner, och där ettan var dovt suggestiv och ibland lite kuslig är tvåan mer som en vårvind som blåser i gardinerna till ett barnrum. Detta gäller även musiken, som kan kännas lite som hissmusik ibland.

Monument Valley version ett fick kritik för att vara för lätt och kort, och därför är det förvånande att tvåan är ännu lättare och inte nämnvärt längre. Fans av ettan riskerar därför att uppleva tvåan som en besvikelse. Är du å andra sidan nytillkommen finns egentligen inga särskilda skäl att välja tvåan framför ettan. Men om du bara måste ha mer efter att ha spelat ettan och dess expansion, och inte bekymrar dig över att det är mer av just samma så är Monument Valley II förstås ännu en skönhetsupplevelse.