Krönika
Amerikanskt initiativ
Det har nog aldrig varit mer tydligt var det händer mest mobilt just nu.
För ett par år sedan var situationen en helt annan. Vi hade Ericsson i Sverige, Nokia i Finland, Siemens i Tyskland. Vi hade till och med Sagem i Frankrike. Tittar man idag, till exempel på sidorna i den här tidningen, så handlar nästan allt om Apple och Google. Tillverkningen sker visserligen rent praktiskt inte i USA och de tillverkare som gör Googlemobiler med Android sitter även de många av dem utanför USA, men som vi vet handlar det mesta idag om mjukvara i telefonerna och allt mindre om hårdvaran.
En av de större händelserna under veckorna som gått är att kanadensiska RIM, som gör Blackberrymobilerna, har köpt upp det svenska gränssnittsbolaget TAT som annars gjort sig kända för visuellt påkostade gränssnitt. Det är ju annars ett område där Blackberry varit och är
ljusår efter konkurrenterna. Jag skulle egentligen inte säga att det har brustit så mycket i logik och pedagogik, men att säga att Blackberrys menyer varit särskilt vackra är ju svårt. Det lär det bli ändring på nu och givetvis måste RIM ta intryck av framgångar hos sina grannar i söder, alltså Apple och Google.
Den kontinent som för ett par år sedan ansågs vara hopplöst efter och som varit betydligt senare att hoppa på trender som sms och andra enklare tjänster är nu den kontinent som helt klart driver utvecklingen av både mjukvara och de nya tjänster som där görs möjliga.
Man kan fråga sig vilket inflytande tillverkarna av Androidmobiler kan få framöver när nya telefoner och tjänster ska lanseras för förväntansfulla kunder.