Världens volymmässigt näst största mobiltillverkare Samsung presenterade en halvårsrapport där både volymen och snittpriset pekar stadigt uppåt. Nya succé-mobilen Galaxy S2 gav ett rejält bidrag till Samsungs förbättrade finanser.
Samsung som senaste åren har sprungit ifrån närmaste konkurrenterna volymmässigt och först nu börjat nosa på Nokias enorma volymer har senaste tiden blivit en riktig tillväxtmaskin intäktsmässigt. Förklaringen ligger i en volymökning som inte längre är lika kraftig som tidigare, men ändå lugn och sansad, samtidigt som produktportföljen har förnyats med betydligt dyrare smartphones som blivit storsäljare.
Det är fram för allt Android-mobilerna Galaxy S och den nyare Galaxy S2 som till stor del är nyckeln bakom senaste tidens framgångar för Samsung. Den ackumulerade volymen för Galaxy S2, som började säljas under andra kvartalet uppgick till 3 miljoner strax efter halvårsskiftet, och hade 24 dagar senare (den 27 juli) sålts i ytterligare 2 miljoner enheter.
Volymen för Samsungs samtliga mobila enheter (mobiltelefoner och surfplattor) under årets andra kvartal redovisades inte, däremot meddelades en volymökning om "nära 10 procent" jämfört med föregående kvartal vilket indikerar en volym kring 76 miljoner enheter vilket kan jämföras med Nokias 88,5 miljoner levererade mobiler under samma period.
Annons
Surfplattornas volym mörkas fortfarande vilket skulle kunna tolkas som att försäljningen ännu inte kommit igång på allvar. Samsung har under senaste tiden breddat sitt utbud med en 10,1-tumsversion av Galaxy Tab efter att tidigare endast ha erbjudit en 7-tumsmodell.
Annons
Något nytt volymrekord för Samsung blev det inte eftersom de 80,7 miljoner sålda mobila enheterna under sista kvartalet förra året fortfarande står sig. Däremot blev det ett nytt rekord för intäkterna från försäljningen. Andra kvartalets intäkter på 11,69 triljoner won, motsvarande 7,78 miljarder euro, putsade det tidigare rekordet 11,15 triljoner won (som sattes under förra årets avslutande kvartal) med nästan 5 procent.
Försäljningen på 11,69 triljoner won under årets andra kvartal innebär en tillväxt om cirka 45 procent jämfört med samma period förra året, samt strax över 15 procent jämfört med föregående kvartal.
Lönsamheten för Samsungs mobiler hemlighölls i vanlig ordning. Däremot ger lönsamheten för p>