6 % av mobilkunderna är 3G-användare
Svenskt Kvalitetsindex är ett mått på hur kunder och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Resultatet presenteras en gång om året.
I år visar kvalitetsindex föga förvånande att de mest populära mobiltillverkarna hos svenskarna är Sony-Ericsson och Nokia. Och de kunder som använder Nokia-mobiler är lika nöjda med sina telefoner som kunderna som använder Sony Ericsson-lurar. De övriga telefontillverkarnas kunder är betyligt mer missnöjda.
Vad gäller de stora mobiloperatörerna så har tidigare Vodafone haft nöjdast kunder. I år har dock Telia kommit ikapp. Men det beror inte i första hand på att Telias kunder blivit nöjdare, i stället är det Vodafones kunder som inte längre tycker att Vodafone är ett så prisvärt alternativ som det borde vara.
Nöjdhet och prisvärdhet är inte allt som visas i kvalitetsindex. Kundernas lojalitet är också en viktig punkt. Och bland de stora mobiloperatörerna är det Telia som har de mest trogna kunderna. Vodafones privatkunder har blivit mindre lojala sedan förra året, medan Tele2-kunderna har blivit lite mer lojala.
Jämfört med andra branscher är dock telekombranschens kunder betydligt mer ombytliga. Kontantkortskunderna är något mer lojala än abonnemangskunderna. Men kunder som använder abonnemang är ändå lika nöjda med sina operatörer som kontantkortskunderna.
Studien visar att det nu är omkring 6 procent av mobilkunderna som har gått över till 3G. Och 3G-kunderna är missnöjda. De ger låga betyg till sina operatörer över lag, och sämst betyg får de operatörer som bara sysslar med 3G-telefoni.
I stort sett är dock ställningen mellan operatörerna ganska jämn. Huvudresultaten för vad kunderna anser om sina operatörer visas nedan. Värdet kan sättas mellan 0 och 100, ju högre värde desto bättre.
Privatkunder:
Tele2Comviq: 64,5
Vodafone: 64,7
Telia: 67,1
Företagskunder:
Tele2Comviq: 61,0
Vodafone: 63,7
Telia: 63,9
Du kan läsa mer om resultaten från telekombranschen på www.kvalitetsindex.se (klicka på länken nedan.)