Ska konkurrera med Android Market

Amazon först med nya Angry Birds

Inom kort kommer Amazon även börja sälja appar. Genom kvalitetsgranskade appar och exklusivitet under kortare eller längre tid ska man ta upp kampen med Googles Android Market.

Publicerad Senast uppdaterad

Som ett av de första erbjudanden i sin app-butik kommer Amazon att sälja den nya Rio-upplagan av det finska succéspelet Angry Birds. Spelet kommer till en början enbart att kunna köpas via Amazon för att senare även bli tillgängligt i Android Market. Även tidigare Angry Birds-varianter kommer att kunna köpas i annons-fria version hos Amazon.

I början av januari  började Amazon ta emot appar från utvecklare och ”under 2011” var det enda besked som man då gav om när försäljningen skulle starta. Angry Birds Rio bygger på filmen Rio, som ska ha premiär den 15 april, med största sannolikhet kommer app-försäljningen alltså att inledas inom de närmaste veckorna.

För användarna kommer en väsentlig skillnad jämfört med Android Market vara att alla appar granskas innan de blir möjliga att köpa. Oavsett hur väl Amazon lyckas med att attrahera utvecklare lär alltså utbudet bli betydligt mindre än i Anroid Market, men å andra sidan kommer nog många användare att uppleva det som en fördel att slippa stöta på skräp-appar av olika slag.

För utvecklare blir prissättningen den största skillnaden. Utvecklarna kan visserligen bestämma vilket pris som Amazon ska ta när man börjar sälja appen och får då 70 procent av det ursprungliga priset.

Amazon förbehåller sig dock rätten att sänka priset efter hand och då är utvecklarna garanterade motsvarande 20 procent av det ursprungliga priset. Lyckas man optimera prissättningen kan slutresultatet säkert bli större inkomster för många utvecklare, utan att de själva behöver lägga tid och energi på prisjusteringar.