Analytiker: Nu vänder mobilmarknaden
Årets andra kvartal blev det fjärde i rad med negativ tillväxt för den svenska mobilmarknaden. Men uppgången är på väg och det är delvis tack vare Iphone, enligt ett analysföretag.
Under det senaste kvartalet gick försäljningen ned med 8 procent på den svenska mobilmarknaden jämfört med motsvarande period förra året, uppger analysföretaget IT Research. Därmed har tillväxten varit negativ de fyra senaste kvartalen.
Vilka är orsakerna till att vi haft ytterligare ett kvartal med nedgång?
- Dels kom vårens nya lanseringar ganska sent under perioden så de har inte fått så att säga full effekt under perioden. Sen har vi haft mycket starkt tillväxt på mobilt bredband som norpar en del av tillväxten. Det kan också finnas en viss fördröjningseffekt eftersom man vet att det skulle komma många nya produkter i slutet av perioden och under nästa period, säger David Larsson på IT Research.
Att trenden kommer att vända under det innevarande kvartalet beror bland annat just på att de sena lanseringarna under kvartal två kommer att ge ett större utslag i försäljningen under kvartal tre. Dessutom tror David Larsson att en "Iphone-effekt" kommer påverka försäljningen av kommande modeller som på ett eller annat sätt kan förknippas med Iphone.
- Man kan säga att lanseringen av Iphone har gjort att vi fått se flera andra lanseringar och när de kommer får vi ett ökat fokus på de här produkterna.
Även den avtagande ökningstakten för mobilt bredband som väntas under hösten kommer att ha betydelse för den väntade uppgången på mobilmarknaden, enligt Larsson.