Andra gången gillt för Nokia

Nokia öppnar ny musikaffär i sin mobila portal kallad Ovi. Men klarar den sig i kampen mot Apple?

Publicerad Senast uppdaterad

Med den nya musikaffären Nokia Music Store, som ska finnas både på nätet och i mobiler, vill företaget dra fördel av den stora kundskara som redan finns.

Samtidigt är det inte en lätt match. Världens största musikbutik på nätet heter ju Itunes och är Apples skapelse. Det är även Ipod, den mest sålda digitala musikspelaren. De har dessutom nyligen fått sällskap av Apples Iphone, som direkt konkurrerar med Nokias mobiler.

Båda företagen slickar sig säkerligen om munnen då de ser hur marknaden för musik på nätet växer dag för dag. Men kan Nokia matcha innehåll, funktioner och Apples vd Steve Jobs innovativa arbete med design och användarkänsla?

En del komponenter finns på plats. Genom köpet av företaget Loudeye förra sommaren fick Nokia tillgång både till tekniken för att erbjuda musik på nätet och de 1,6 miljoner låtar som då fanns i Loudeyes digitala musikkatalog. Faktum är också att Nokia, som världens största mobiltillverkare, säljer minst lika många musikmobiler som Apple säljer av sin Ipod. Tillsammans med utvecklingen av innehållsdelningstjänsten Mosh, som liknar sajten Twango som Nokia köpte förra månaden, börjar företaget få ihop en riktigt intressant blandning av teknik. Det gäller bara att designen hänger med.

Men Nokia hamnar farligt nära ett område där det finns andra starka intressen. Mobiloperatörerna vill ogärna släppa ifrån sig mediatjänsterna eftersom det är där de har tänkt sig att själv hämta sina framtida intäkter. Utan samarbetsvilja från operatörerna kan det bli onödigt dyrt att ladda ner låtar via Nokias tjänst. På mobilsidan delar man å andra sidan den svårigheten med Apple Iphone och kombinationen med Itunes.

Inriktningen på media är förstås ytterligare ett utslag av det finska bolagets strategi att inrikta sig på mjukvara och internettjänster. Nokia har redan tidigare försökt med Club Nokia och försäljning av ringsignaler, spel och andra tjänster. Den satsningen fick stark kritik från operatörshåll för att den direkt konkurrerade med operatörernas egna tjänster. Då slutade det med att den gjordes om till en kundklubb för support.

Framtiden får utvisa om det lyckas bättre den här gången.

Källa