Hundratusentals appar att välja mellan för konsumenterna och väldigt primitiva sökfunktioner i appbutikerna leder till att utvecklare kämpar för att hitta metoder att få folk att upptäcka deras appar.
Detta har gjort att en del apputvecklare använder sig av en riktigt enkel metod för sökoptimering nämligen att försöka åka snålskjuts på populära sökord. Analysfirman Distimo har tittat noga på siffror som visar att orden "Angry" och "Birds" ökat markant i appnamn på Apples Appstore i samma takt som fenomenet Angry Birds vuxit.
Utvecklare har helt enkelt döpt sina appar med något av ovan nämnda ord i förhoppningen att konsumenter som letar efter Angry Birds ska råka upptäcka deras appar också.
Insikten blir ett kul diagram, men det sätter också verkligen fingret på hur svårt det är att upptäcka appar för konsumenterna och att nå ut för app-utvecklarna. Hur vi hittar rätt bland det snabbt ökande mängden appar behöver utvecklas mycket. Och det sitter garanterat smarta resurser hos Apple och Google och jobbar på detta just nu.