Bedrägerier fortsätter med Tele2/Comviqs bonussystem
Bengt Rapp, telefoniansvarig på stadsledningskontoret, reagerar på att kostnaderna för mobiltelefonsamtal rusat i väg med många timmar, sedan förra året, enligt Dagens Nyheter.
Sedan man börjat undersöka saken hittade man ett antal fall där personer ringt upp sitt eget mobilnummer i flera timmar.
Ett exempel är det fall där en mobiltelefon ringdes upp från en fast telefon på en skola i Stockholm. När uppkopplingen var genomförd lades luren åt sidan - i fem timmar.
- Det är bedrövligt. För det första anser jag att Tele2 i princip uppmanar sina kunder till bedrägerier genom sitt bonussystem För det andra känns det mycket tråkigt att anställda och andra missbrukar det förtroende de får av arbetsgivaren. Vi måste ha telefoner som det går att ringa ut på i staden, vi kan inte spärra dem, säger Bengt Rapp till DN.
Men för Stockholms stad är det slut på den här typen av begrägerier. En överenskommelse med Tele2/Comviq gör att det inte längre är möjligt att samla bonuspoäng när man ringer från Stockholms stads telefoner.
Enligt Malin Rydberg är det bara en handfull företagskunder som har spärrtjänsten. Om det beror på okunskap om att tjänsten finns eller att bonussystemet inte missbrukas, kan hon inte svara på.
- Majoriteten av Sveriges befolkning har gott uppsåt och missbrukar inte ett sådant här system. Jag tror inte att problemet är så omfattande, säger hon till DN.