Det finns vissa saker som kräver mer noggranna kontroller under transport än andra. Bröd hör till dessa saker. Är det för varmt eller för kallt så kommer brödet att reagera på det, vilket är något som konsumenterna i affären med stor säkerhet kommer att märka. För att undvika detta har Polarbröd tagit hjälp av Adage för att kvalitetssäkra transporterna.
Adages lösning bygger på speciella RFID-taggar som kan mäta temperatur och relativ luftfuktighet under transporten. Taggarna klarar ett temperaturomfång på -20 till + 85 grader (man får hoppas att Polarkakan inte utsätts för det sistnämnda). Taggarna kan ställas in att ta mätvärden vid olika intervaller. Det kan man göra via ett program eller med RFID-läsaren som skickar över informationen till taggen. I Polarbröds fall tar den mätningen var tionde minut. Övrig tid ligger taggen "sovandes" vilket främst har fördelen att den sparar ström.
– Taggarna är så kallade aktiva taggar som drivs med batterier. Det, tillsammans med en speciell teknik som gör att taggarna i viloläge i princip inte drar någon ström alls, gör att vi garanterar 10 års livstid på taggarna. Vi är unika med det i branschen, säger Anders Hermanson, marknadschef på Adage.
Annons
En stor fördel med taggarna är att de kan användas till mycket mer än att bara mäta temperatur. Förutom att de kan logga transporter och paket, vilket underlättar logistiken, kan de till exempel även mäta vibrationer och stötar.
Annons
– Vi har stuckit ut hakan och sagt att om man bara har en tillräckligt strömsnål sensor så kan vi fixa det mesta, säger Anders Hermanson.
Adage har funnits i sex år. Från början visste de inte riktigt vad för slags användningsområden som fanns för deras produkter men de hade idéer som liknade den Polarbröd använder sig av. För tre år sedan var Polarbröd de första att använda sig av Adages lösning men sedan dess har det tillkommit flera andra stora kunder. Saab Aerotech använder taggarna till att logga transporter och reservdelar till JAS 39 Gripen. Men företagets största kund på RFID-sidan är SSAB Tunnplåt.
– De har en väldigt konstig produktionsprocess på SSAB, de gör allt stål i Oxelesund och Luleå, sedan valsas den ut i Borlänge. Det går en såkallad stålpendel per dygn från produktionsplatserna. Sammanlagt har de 500 järnvägsvagnar som är upptaggade vilket ger dem bra koll över vad som ligger på de olika vagnarna, säger Anders Hermanson.
Han jämför det med en rullande lagerplats. För i tiden skrev man med krita på ståländerna och det tog otroligt mycket tid att hitta det man ville ha. Dessutom går det ut en "early warning" när en vagn lämnar lastningen som gör att mottagaren kan börja planera långt innan vagnen har nått sitt mål. Sedan skickas det tillbaka ett meddelande när vagnen är avlastad.
Dessa åtgärder sparar tid och tid är pengar. Enligt Anders Hermanson har SSAB enligt deras egna beräkningar fått return of investment på ett år (istället för 2 år som man hade kalkurerat). Och då har man räknat in en investering på nästan 10 miljoner av ett helt nytt lagerhanteringssystem som i sig inte hade med RFID att göra.