Burger King stäms för sms-reklam

En kvinna i New York har stämt Burger King på fem miljoner dollar - för ett års oönskad sms-reklam. "Företaget beter sig som en ex-pojkvän som inte kan fatta läget", skriver Elizabeth Espinal i sin stämning mot hamburgerjätten.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är inte bara i Sverige som det är otillåtet med oönskad sms-reklam. Även USA:s "Telephone Consumer Protection Act" skyddar medborgarna mot oönskade sms och telefonsamtal. I USA är det dessutom av ännu större vikt än här - eftersom vissa mobiloperatörer debiterar användarna även för inkommande sms och samtal.

USA är ju också landet som är känt för stämningar med miljonbelopp för allt möjligt. Och nu har turen kommit till sms-reklamen.

Flera tidningar i USA uppmärksammar nu at den här lagstiftningen ska prövas på oönskade reklam-sms. Det är Burger King som är i blåsväder.

Elisabeth Espinal är namnet på en kvinna i New York som i april förra året fick sitt första reklam-sms från Burger King, som rekommenderade henne att komma förbi Burger King och köpa en "laddad burgare". Hon svarade snabbt med ett sms med texten "Stop" i en förhoppning om att det skulle få reklamen att sluta. Men det hjälpte inte.

"Kom förbi BK för en uppfriskande Mocha BK Joe iskaffe. En perfekt blandning av gott kaffe och choklad." löd nästa reklam-sms. Och så där fortsatte det med jämna mellanrum.

Nu har Elisabeth Espinal lämnat in en ansökan om en grupp-stämning mot Burger King, och hoppas på att fler sms-terroriserade amerikaner vill vara med och stämma hamburgerkedjan, enligt amerikanska Miami New Times.