Cookie stärker LG:s grepp om tredjeplatsen
Av de fem stora mobiltillverkarna i världen är LG det tredje bolaget i ordningen vid denna rapportperiod att rapportera. Även LGs mobildivision har tappat volymer men ökar trots detta omsättningen och håller en vinstmarginal strax bakom Nokia.
Mobiltillverkaren LG ser ut att ta hem tredjeplatsen bland de som levererar flest enheter i världen om inte Motorola kommer att överraska positivt. Samsung bör med stor sannolikhet ta hem andraplatsen. Precis som för konkurrenterna Nokia och Sony Ericsson har även LG drabbats av den sämre konjunkturen vilket har lett till mindre volymer.
Under årets första kvartal levererade LG 22,6 miljoner mobiltelefoner, vilket är en 7 procent mindre volym än under samma period förra året och 12 procent lägre volym än under julkvartalet. Bland de LG-modeller som pekas ut som sålt bra under årets tre första månader nämns Cookie (pekskärm) och KS360 (qwerty-tangentbordsmobil).
Trots den minskade volymen jämfört med samma period förra året lyckades bolagets mobilp>De sålda mobilerna under första kvartalet innebär att LG:s marknadsandel ligger kring 9 procent vilket kan jämföras med Sony Ericssons knappa 6 procent och Nokias nära 37 procent - allt baserat på Nokias uppskattning om branschvolymen 255 miljoner enheter. LG ser därmed ut att ha ett starkt grepp om den förmodade tredjeplatsen bakom Nokia och Samsung.
För årets andra kvartal räknar LG med branschen kommer att leverera cirka 260 miljoner mobiler och att bolaget självt ökar sina egna volymer med drygt 10 procent jämfört med de 22,6 miljoner från första kvartalet.
LG Mobiltelefoner, Januari-Mars 2009
Omsättning: 3 916 miljarder KRW (+23%)
Operativ vinst: 263 miljarder KRW (-41%)
Sålda mobiler: 22,6 miljoner enheter (-7%)
Förändringarna är jämfört med samma kvartal 2008.