Därför blev Itunesmobilen ett fiasko

Publicerad Senast uppdaterad

Förväntningarna var höga. Användarna förväntade sig en blandning av snygga Razr och Apples framgångssaga Ipod. Resultatet blev en besvikelse för de flesta. Rokr var varken tunn eller snygg. Man kunde inte köpa musik via mobilnätet, överföringen av musik från datorn till mobilen var oerhört långsam och trots 512 megabyte utrymme envisades Apple med en begränsning på max 100 låtar.

Började redan 2004

Den amerikanska tidningen Wired berättar historien om Rokr i sitt senaste nummer. Samarbetet mellan Apple och Motorola om en gemensam musikmobil offentliggjordes i januari 2004 strax efter att Motorolas nuvarande VD Ed Zander tillträtt. Zander behövde popularisera Motorola i den yngre målgruppen och ett samarbete kring musik och Itunes var i linje med den strävan.

Olika mål

För Apples del skulle samarbetet vara ett sätt att at sig in på mobilmarknaden och samtidigt skydda Ipoden från musikkonkurrenter bland mobiltillverkarna. Apple och Motorola hade med andra ord helt olika utgångspunkter och mål. Apple ville skydda sin Ipod och Motorola bli mobilvärldens Ipod.

Kompromisser direkt

Projektet började direkt med kompromisser. Motorola hade redan sin två år gamla musikmobil E398 som utgångspunkt och började tillsammans med Apple att anpassa Itunes för den. Itunes innebar i sin tur direkt begränsningar eftersom musik i telefonen bara kunde komma in via just Itunes och eftersom Apple för att inte konkurrera med sin Ipod begränsade antalet låtar till max 100.

Skeptiska operatörer

Enligt Wired var inte de amerikanska operatörerna positiva till Itunes i en mobil. De ville istället att musiken skulle laddas ner via mobilnätet och på det sättet generera välkomna intäkter för operatören.

Tittar vi exempelvis på svenska Tres nylanserade musikaffär är det enkelt att tänka sig att de föredrar sin egen affär framför att släppa in en konkurrerande musikaffär.

Rokr missade Cebit

Rokr försenades. Två dagar innan den planerade lanseringen på Cebitmässan i våras sköt Motorola upp lanseringen. Förklaringen var först att operatörerna inte var redo, men en vecka senare meddelade Ed Zander enligt Wired att Apples VD "Steve Jobs inte trodde på att lansera en produkt som ännu inte gick att köpa och att Rokr ännu inte är klar". Den verkliga anledningen var enligt Wireds uppgifter att operatörerna som tillfrågats var missnöjda med telefonens många begränsningar.

Motorola kunde bojkottats

Rykten gör till och med gällande att det fanns operatörer som hotade med att helt bojkotta Motorolas övriga mobilmodeller om företaget gick vidare med Rokr. Det är ett mycket allvarligt hot i USA där nästan alla telefoner säljs via operatörernas egna försäljningsställen.

Itunes konkurrent till operatörerna

Det var slutligen amerikanska Cingular som tog Rokr till kunderna, men det ska ha varit först efter att de ångrat sig efter protester internt på Cingular som redan då planerade en egen musikaffär. Under lanseringen av Rokr i San Francisco tidigare i höst fick Rokr ett svalt mottagande och samsades om uppmärksamheten med supertunna Ipod Nano som lanserades samtidigt.

Bitter Motorola-VD

Ett par veckor senare uttryckte Motorolas Ed Zander sitt missnöje under en konferens i Sillicon Valley. "Screw the Nano," sa han och fortsatte, "Folk vill göra mer än bara lyssna på musik. Vad i helvete gör Ipod Nano?"