Föräldrar köper nytt

De yngsta har de nyaste mobilerna

Dagarna då föräldrarna gav sina äldre mobiler när de köpte nytt till sig själva kan snart vara förbi. Numera har de flesta yngre mobilanvändare en mobil som köpts under senaste året.

Publicerad Senast uppdaterad

Så många som 90 procent av befolkningen i åldern 12-45 använder en smart telefon, åtminstone ibland. De äldre har äldre mobiler och ju yngre man är desto nyare mobil man har. Det är två av slutsatserna av den årliga undersökningen Svenskarna och Internet som Stiftelsen för Internetinfrastruktur, .SE, genomfört.

I åldrarna 12-15 har så många som 75 procent köpt sin mobil under senaste året, och 64 procent i åldersgruppen 16-19 år, lika många som i åldersgruppen 36-45. Dessa är åldersgrupperna med de nyaste mobilerna. Från och med 46 års ålder minskar antalet personer som köpt mobilen under senaste året, proportionerligt med den stigande åldern.

Åldersgrans för Internetanvändning
Studien visar även att den äldre delen av befolkningen inte riktigt hänger med Internetutvecklingen och användningen av smarta telefoner, även om de flesta har en egen mobil. Den dagliga användningen av Internet bland 56-65 åringar ligger nämligen på 21 procent. Men 47 procent i denna åldersgrupp har en smart telefon och även bland de yngre pensionärerna har 94 procent en egen mobil. Tittar man på hela befolkningen har 65 procent en smart telefon.

Detta är en stark kontrast till unga i åldern 12-15: Cirka 93 procent av dem har numera en smart telefon och 78 procent använder den dagligen för att koppla upp sig mot Internet. Den siffran låg på tre procent för bara tre år sedan.