Din personliga TV

Produktionsbolag och TV-kanaler förbereder sig för fullt för den mobila revolutionen. Snart kan vi ha riktigt nischade TV-kanaler och personliga TV-favoriter i fickan.

Publicerad Senast uppdaterad

- För tio år sedan sade vi att mobiltelefonen kommer att bli vår personliga telefon. Men egentligen kunde vi inte förutsäga vad det skulle innebära. I dag kan vi se att det blev så, och att vi använder mobiltelefonen som vår adressbok, kalender med mera och inte skulle klara oss utan den. På samma sätt säger vi nu att mobilen kommer att bli din personliga TV, men vi kan inte förutse vad det kommer att innebära.

Det säger Harri Männistö, multimediachef på Nokia.

- Personligt innebär att jag kan se vad jag vill, var jag vill, när jag vill det.

En orsak till att Harri Männistö och de andra vi frågat ut blir så diffusa när man frågar om hur framtidens mobil-TV kommer att se ut ät att det än så länge är mycket få som ser på TV i mobilen. Och då talar vi ändå om mobil-TV i dess allra vidaste bemärkelse: rörliga bilder i mobilen. Därför blir underlaget för att bedöma beteenden så litet.

- Det vi kan säga är att de som konsumerar rörlig bild i mobilen i stor grad är unga killar. Det vill säga de som redan är stora nyttjare av telefonen för annat än prat, säger Marie Nilsson på undersökningsföretaget Mediavision.

Brian Laffan, TV-ansvarig hos operatören Tre vågar säga litet mer.

- För ett år sedan brukade jag säga att jag trodde mycket men visste inget. Nu vet jag i alla fall litet grann. Folk ÄR nyfikna på mobil-tv, de provar inte bara en gång och struntar i det sedan. Antalet abonnenter, sessioner och konsumtionstiden ökar. Så det finns ett klart intresse från marknaden.

Digital-TV tog tid

Det finns många förklaringar till varför mobil-tv än så länge är en rätt marginell företeelse. De traditionella TV-leverantörernas utvecklingsavdelningar har haft händerna fulla med digitalteveövergång och webb-TV. Upphovsrättsinnehavarna har ibland orealistiska förväntningar på hur mycket pengar som finns att hämta på mobil-TV, och när man inte kan teckna upphovsrättsavtal tvingas TV-kanalerna gallra bland innehållet som går ut i mobilen.

Däremot är det ingen som framhåller tekniken som en begränsning. Att vi inte har någon infrastruktur för marksänd mobilteve med tekniker som DVB-H eller eller DMB verkar inte bekymra någon. Volymerna är än så länge så små att de inte utgör någon allvarlig belastning på 3G-näten, och man räknar med att tekniken finns på plats när den behövs.

Man kan få rörliga bilder till mobilen genom att ladda ner dem och spela upp dem ur mobilens minne när man känner för dem, genom utsändningar (antingen som broadcast eller som strömmande data) som man ser på som vanlig TV, eller ett mellanting, ibland kallat time shifting, där programmet sänds ut som TV men kan buffras i telefonens minne så att man kan pausa i programmet och titta vidare senare. Harri Männistö tror att metoderna kompletterar varandra.

- Broadcast är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att leverera till stora massor. Man kan använda time-shifting för att eliminera tidsfaktorn. Men på landsbygden och för den långa svansen av program med färre tittare finns det ingen ekonomi att bygga en infrastruktur för broadcast. Samtidigt är trafiken så låg att den inte överbelastar 3G-näten. Egentligen är det en perfekt kombination. Det finns en break-even-punkt där den ena eller den andra tekniken lönar sig bättre.

Magnus Zaar

Magnus Zaar, chef för cross media på TV-produktionsbolaget Silverback, är litet mer skeptisk till broadcast i mobilen.

- Live-TV i mobilen kopplat till events är naturligtvis intressant. Men att återutsända en broadcast-kanal på mobilen är nog en snart övergående produkt som jag tycker känns väldigt yxig. Om det är någon form av TV som har berättigande i mobilen så är det full on demand. Då har vi inte längre TV-kanaler utan ett on-demand-arkiv där man bläddrar efter program. Då kommer dessutom affärsmodellen att se helt annorlunda ut, rättighetsägarna kommer inte längre att sälja som kanalpaket utan efter en helt annan modell.

Innebär det att våra TV-kanaler som TV 1, TV 2 och TV 4 är döda i mobilen? Inte med självklarhet.

- Åtminstone till en början kommer innehållet i mobiltelefonerna att vara kopplat till kända varumärken, hävdar Brian Laffan.

Starka varumärken

- Det har gjorts tappra försök med egenproducerat TV-innehåll i mobilen, men än så länge behövs igenkänningen från stora varumärken för att nå ut. Vi gör till exempel en mobil TV-kanal som heter Idol-TV där vi livesänder alla idolshower, alla repriser, halvtid, eftersnack samt sänder auditionklipp med mera. Det är en av de mest populära mobiltevekanalerna just nu. Framgången hade inte varit så stor om inte Idol varit ett så välkänt varumärke, berättar Anette Bohman, chef för TV 4 Mobil.

- Det är en utmaning och ett ansvar att dra nytta av den igenkänning och position TV4 har inom TV till mobilen, någonting vi tar på största allvar, fortsätter hon.

Här kan man dra paralleller till utvecklingen på webben. Det framgångsexempel som förmodligen alla vill efterlikna i mobilen är Aftonbladet, som lyckades utnyttja sitt starka varumärke till att bli en av de största nyhetstjänsterna på webben i Sverige.

Men på webben finns det ju numera varumärken som inte har någon motsvarighet i den fysiska världen. Vi kan nämna Google, Facebook och Youtube. I synnerhet Youtube, för vad är det om inte en TV-kanal?

- Nu när internet har uppnått kritisk massa kan man bygga varumärken bara på internet. Men det tog drygt 10 år innan vi nådde dit. Om ytterligare några år kanske man kan skapa unika varumärken bara för mobilen, säger Anette Bohman.

Anette Bohman, TV4.

Låt oss återgå till exemplet Idol-TV en stund innan vi fortsätter på internetspåret. Det utgör nämligen ett exempel på en möjlig trend inom mobil-TV, och kanske ett exempel på vad personlig TV kan innebära.

- Man har mer möjligheter att skapa nischkanaler i mobilen, det är en fördel, och nischtjänster är en strategi TV4 har för mobilen. Vi har utöver Idol-TV lanserat en renodlad nyhetskanal för mobilen, TV4Nyheterna, och det kommer säkerligen dyka upp fler sådana exempel på marknaden. Vi tror att man kanske inte kommer att ha samma slötittarbeteende i telefonen, utan att man snarare är ute efter någonting speciellt, anser Anette Bohman.

- Man har möjlighet att skapa en kanal med mindre overhead. Det gör att man kan starta tillfälliga event-kanaler. Vi körde till exempel en mobil TV-kanal för Stockholms Filmfestival. Det finns verkliga möjligheter här, håller Brian Laffan på Tre med.

Detsamma gäller förstås webb-TV, och över huvud taget ser flera av de vi talat med en nära koppling mellan webb-TV och mobil-TV inom en överskådlig framtid.

- Webb-TV och mobil-TV kommer nog att konvergera ganska rejält. Det är så pass många likheter, trots allt. Även om användandet ser annorlunda ut, säger Magnus Zaar på Silverback.

- Mobilteveanvändandet kommer troligtvis att vara mer likt webb-beteende än TV-beteende. En mobil är ändå bara en förlängning av internet. Eller vänta, jag tar tillbaka det. Om man BARA ser mobilen som mobilt internet missar man de stora fördelarna med mobilen. Mobilen går att personifiera, och man kan följa tittarbeteendet på ett helt annat sätt, resonerar Anette Bohman.

Personlig tablå

Till skillnad från både vanlig TV och webb-TV vet man exakt vem det är som tittar på TV i en mobil. Det gör att man kan göra mer riktad annonsering. Man kan också sätta sin egen personliga TV-tablå.

- Vi har redan börjat lite smått med att tillhandahålla personaliserade mobila tjänster. Man kan till exempel sätta sin hemstad som default när man går in på mobil.tv4vadret.se, fortsätter Anette Bohman.

En annan möjlighet mobilen har är att man kan bestämma användarens geografiska position. Går det att använda till mobil TV?

- Man måste titta på NYTTAN med positionering. Ibland upplever jag att man försöker hitta sätt att klämma in positioneringstjänster på platser där det inte tillför någon nytta för slutanvändaren. En vädertjänst är kanske en klockren tillämpning för positionering och trafikupplysning. Men man behöver inte göra det mer komplicerat än så, tror Anette Bohman.

En annan fördel för mobilen jämfört med webben är att man redan har en fungerande betalningsmodell. Man skulle kunna betala för enstaka TV-program och få kostnaden dragen på sin teleräkning, något som blir betydligt mer komplicerat på webben.

Betalningsviljan osäker

Betalningsviljan för mobil-TV är dock något man tvistar om. Så länge kvalitén är låg är också betalningsviljan det. På sikt tror Magnus Zaar att mobil-TV kommer att finansieras med en blandmodell.

- Reklamfinansiering kommer att finnas, men också premium content med pay per download.

Anette Bohman tror på enkla betalningsmodeller.

- Är det nånting jag lärt mig under de år jag arbetat inom telekom innan jag började på TV 4 så är det att, visst, att det är billigt är viktigt, men kostnadskontrollen är det absolut viktigaste. Det värsta konsumenten kan tänka sig är att inte förstå vad det kostar. Därför uppfattas komplexa betalningsmodeller såsom betalt per tittad minut och liknande som obehagliga.

- Jag tror själv på flatrate-modeller. Den mobila bredbandssuccén har skjutit i höjden just för att det äntligen finns en väldigt tydlig prissättning. Man har ett fast pris i månaden. Först då vågar kunden testa.

Vilken typ av innehåll lämpar sig bäst för mobil TV? Kortare innehåll, det är man överens om.

- Kända varumärken, i 20-minutersförpackningar. Nyheter i portionsformat. Humor vet vi funkar bra i mobil-TV också, säger Brian Laffan.

- Det har gjorts försök med långfilmer i mobilen, men det är kanske inte optimalt. Det passar bättre med kortare innehåll, tror Magnus Zaar.

Men för längre program finns möjligheten att plugga in mobilen i en större skärm och använda den som videospelare eller TV-mottagare. Redan idag blir kvalitén jämförbar med normal TV, om än inte HD-TV.

- Kortsiktigt kanske det inte blir ett av de huvudsakliga användningsområdena, men ett högst realistiskt scenario är att man kopplar in mobilen i teven i sommarstugan för att titta på film, tror Brian Laffan.

_image_

Harri Männistö, Nokia

Interaktivitet är ett nyckelord som återkommer när vi ber intervjupersonerna att bre på med visioner om framtidens mobiltelefoni. Till skillnad från vanlig TV har man en returkanal i mobil-TV. Ja till och med flera. Man kan skicka datatrafik, sms, mms, ringa…

- Tittaren kan själv bidra till innehållet i ett TV-program genom att skicka in videoklipp under sändning, föreslår Harri Männistö på Nokia.

- Man kan klicka för mer information. Och ha omröstningar. Vi ser också sociala aspekter i framtiden. Tänk dig till exempel att du tittar på Simpsons. Telefonen skulle kunna kolla upp din adressbok och se om någon annan du känner tittar på samma program. Om någon gör det kan man öppna en chatt så att man kan kommentera programmet, spånar Brian Laffan.

Måste vara enkelt

En sak är man helt överens om. För att mobil-TV ska slå måste det hålla hög kvalitet och vara så enkelt att använda som det bara går. Här finns många förbättringar att göra.

- I dag är mobil-TV väldigt teknikdrivet. Det första du måste bestämma är om du vill se på strömmande video eller broadcast. Tittaren ska inte behöva fundera över distributionssättet. Man ska bara trycka på TV-knappen, säger Harri Männistö.

- Det måste vara tokenkelt. Det får inte haka upp sig, inte pixla, och det ska bara vara en knapptryckning bort, fortsätter Marie Nilsson på Mediavision.

- Mobil-TV är än så länge ganska dåligt innehållsmässigt, så om det dessutom är dåligt tekniskt är det dömt att misslyckas. Det gjordes en undersökning av hur många klick det krävdes för att byta kanal, det krävs en del förenkling innan man har TV-känslan, kan man säga, säger Magnus Zaar.

- Användaren måste ha en högkvalitativ upplevelse vid första försöket, han måste säga "wow!" Säger han bara "jaha" kommer han inte försöka igen på ett år, tror Brian Laffan.

Känns bilden av framtidens mobil-TV fortfarande en smula vag? Det beror troligen delvis på att marknaden ännu är så liten att aktörerna har svårt att se vilken form den ska ta. Dels på att samma aktörer gärna vill vara först med de smarta idéerna och därför gärna håller dem hemliga.

- Det är klart det finns en del konkret jag skulle kunna berätta om, men då skulle jag inte ha något jobb att gå till imorgon, skrattar Magnus Zaar.