Dyrare samtal till mobil att vänta

Publicerad Senast uppdaterad

Tidigare kunde uppstickaroperatörerna, till exempel Utfors, hålla nere konsumentpriserna genom att studsa samtal via utländska operatörer. Och eftersom termineringsavgifterna för samtal från utlandet då låg på 30 öre kom nämnda operatörer undan relativt billigt.

- Avtalen om de låga termineringsavgifterna skapades i en tid då relativt få personer ringde från fast telefon till mobiltelefon. Men eftersom utvecklingen av den typen av samtal är minst sagt explosionsartad fick operatörerna för lite betalt relaterat till kostnaderna. Terminerinsgavgiften var inte längre kostnadsbaserad, säger Mikael Grape, jurist på Post- och telestyrelsen.

Syftet med de låga avgifterna var att folk som ringde från utlandet skulle skonas eftersom de omöjligt kunde veta om de ringde till en mobil eller fast telefon och därför inte skulle belastas ekonomiskt för detta. I november slutade dock nämnda avtal att gälla.

Nu är det inte längre billigare att slussa samtal via utlandet för de virtuella operatörerna.

Post- och telestyrelsen anser att 1.13 kronor är en rimlig termineringsavgift för samtal från fast-till mobiltelefoni. Men det tycker inte Telia, Europolitan eller Tele2 som höjt avgifterna rejält.

För högtrafik tar nu Telia 1.85 kronor per minut när det är högtrafik och 51 öre när det är lågtrafik. Tele2 tar runt 1.25 kronor dygnet runt och Europolitan tar mest betalt med 2.10 kronor när det är högtrafik och 1.50 kronor vid lågtrafik.

Detta innebär att de flesta av uppstickaroperatörerna tvingas höga sina minutpriser. Utfors, till exempel, höjer sin taxa dagtid från 1.79 kronor i minuten till mellan 2.55 och 2.85 kronor per minut. Enligt dem själva är det höjda priset en direkt avspegling av mobiloperatörernas höjda termineringsavgifter, som inte längre gör det lönsamt at slussa samtal via utlandet.

- Jag förstår att de måste höja avgifterna, men det här är inte rimligt. Och om Telia och Tele2 har lägre priser, än vad vi kan ha, för sina egna kunder i det fasta nätet när de ringer mobilt till sama operatör blir det sned konkurrens, säger Markus Boberg, pressansvarig på Utfors.

Europolitans kraftiga höjning är särskilt anmärkningsvärd, tycker Markus Boberg.

- Om jag var aktieägare skulle jag oroa mig för att Europolitan anser att de måste ta ut så höga avgifter för att de ska vara kostnadsbaserade.

Länsrätten har ännu inte tagit beslut om hur höga termineringsavgifterna bör vara för mobiloperatörerna. Post- och telestyrelsens analys pekar, som sagt, på att avgiften bör vara mycket lägre än vad operatörerna själva anser. När länsrätten tar beslut i frågan vet ingen.