En halv miljard gps-mobiler 2012
2007 såldes det 175 miljoner mobiltelefoner med inbyggd GPS. Analysföretaget Berg Insight spår att denna siffra kommer att ha ökat till 560 miljoner år 2012. Men samtidigt spår man att antalet abonnenter på navigationstjänster i mobilen bara kommer att vara 43 miljoner år 2012.
- Undersökningen på antalet abonnenter avser bara Europa och Nordamerika medan antalet gps-mobiler gäller hela världen påpekar André Malm på Berg Insight, som gjort bägge undersökningarna, men han håller med om att det inte räcker för att förklara den stora skillnaden mellan siffrorna.
- När vi talar om navigationstjänster handlar det om mer avancerade betaltjänster. Många användare kommer säkert att nöja sig med enklare karttjänster som Nokia Maps och liknande. Sedan tror jag att det kommer att komma en lång rad gps-tjänster som inte nödvändigtvis är navigation, till exempel positionsbestämning av bilder man tagit med mobilen, och positionen som en del av sociala tjänster. Man kommer även använda navigeringstjänster som är gratis eller har indirekt finansiering med reklam.
Men även om André Malm tror på en lysande framtid för positioneringstjänster i mobilen kan han inte utesluta att många av dem som har gps i mobilen i framtiden inte kommer att använda den.
- År 2009 räknar vi med att GPS kommer att vara ett måste i alla avancerade mobiltelefoner. Många kommer naturligtvis köpa dessa telefoner utan att vara särskilt intresserad just av gps:en.
Berg Insight räknar trots allt med att antalet abonnenter på navigationstjänster kommer att öka snabbare än antalet gps-telefoner för under 2007 var skillnaden ännu mer påtaglig. 175 miljoner gps-telefoner sålda världen över, mot ynka 4 miljoner användare av navigeringstjänster i mobilen.
- Det beror delvis på att man i USA har en lag där man måste kunna bestämma positionen på ett nödsamtal. I cdma-näten har man valt gps som teknik för denna positionsbestämning, och många cdma-telefoner har därför inbyggd gps utan att ägaren ens vet om det eller kan använda den. Det är först sedan slutet av 2006 och framåt som operatörerna på allvar har börja sälja positionering i mobilen som tjänst.