Eniga mediaproducenter vill ha fastpris

Krånglig teknik, ja visst, men framför allt är det de oförutsägbara priserna som håller tillbaka. Det var representanter för både tidningar och etermedier överens om när de talade om framtiden för medierna i mobilen. Lösningen heter fast månadskostnad för datatrafik i mobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

- För ett par år sedan sade vi att mobilen hade fördelen framför Internet att folk var vana vid att saker kostar. I dag är folk övertygade om att allting kostar och är därför tveksamma till att använda tjänster i mobilen. Det är inte en perfekt situation, sade Morris Packer, mobilansvarig på Bonnier och tillförordnad mobilchef på Expressen, när han inledde diskussionen på konferensen Mobile Focus.

Men det är inte nödvändigtvis själva kostnaden i sig som är avskräckande så mycket som att den är svår att förutsäga för konsumenten. Alla känner eller har hört talas om någon som provat en datatjänst på mobilen och fått en räkning på tusentals kronor när tjänsten stått på.

- Vi kan inte gå ut och informera om priset på våra tjänster och säga "om du har Tre som operatör kostar det si och så mycket om dagen under förutsättning att du har rätt tilläggstjänst, har du Telenor…", anför Stefan Vlachos på Viasat.

Viasats mobilkanaler finns i nuläget bara hos Tele2, och en orsak till det är just att man inte törs lassa över ansvaret för datakostnaden på kunden.

- För då hamnar vi hos Sverker, och det vill inte vi.

Alternativet, så länge operatörerna tar ut en megabytekostnad för datatrafiken, är att teckna inp>Benjamin Joffe, konsult verksam i Fjärran Östern pekar på Japan som en förebild.

- Portarna för mobila tjänster öppnades när de fick 3g i kombination med flat rate till ett acceptabelt pris. Även om operatörerna inte fick några direkta intäkter på trafiken tjänade de mycket på det indirekt genom att de nya tjänsterna drev upp antalet nytecknade abonnemang.

Han påpekar att det var Japans näst största operatör som började med flat rate, och tvingade de andra att följa efter. Han tror att en liknande utveckling kommer även här förr eller senare.

Morris Packer på Bonniers poängterar att han vill ha en bra relation till både operatörerna och konsumenterna.

- Jag tror det är fullt möjligt att bygga upp en affärsrelation där alla tjänar pengar. Men det betyder också att man inte längre kan betrakta abonnenterna som idioter som man kan tjäna pengar på. I synnerhet som de i allt större utsträckning är medproducenter av det innehåll som konsumeras.