Ericsson och Siemens åker på spö

Publicerad Senast uppdaterad

Under tredje kvartalet i år såldes 94,3 miljoner mobiltelefoner globalt, enligt amerikanska Gartner Dataquest. I och med det har försäljningen av mobiler minskat med tio procent, jämfört med samma period förra året.

Även jämfört med andra kvartalet i år är det en minskning. Orsaken, enligt Gartner Dataquest, är framför allt att den västeuropeiska marknaden blivit försämrad.

Trots en minskad försäljning av mobiler ökade Nokia sin marknadsdel jämfört med förra året till 33,4 procent, 31,5 miljoner telefoner levererades av Nokia. I jämförelse med andra kvartalet i år minskade dock Nokia sin marknadsandel med 1,4 procentenheter.

Motorola ökade sin försäljning under kvartal tre och även sin marknadsdel, med en andel på 15,7 procent.

På tredjeplatsen globalt hamnar Ericsson med 7,5 miljoner sålda telefoner och en andel på 8 procent. Förra året sålde Ericsson 10,1 miljoner telefoner och hade en andel på 9,7 procent.

Samsung är det märke som gjort störst kliv framåt på världsmarknaden. Under tredje kvartalet gick nämligen Samsung om Siemens och hamnar därmed på en fjärdeplats. Förra året under samma period sålde Samsung 4,5 miljoner telefoner, jämfört med 7,1 i år. Och marknadsdelen har ökat från 4,3 till 7,5 procent.