Ericsson satsar på Robinson

Publicerad Senast uppdaterad

Nu funderar Ericsson så det knakar på hur de ska stärka sitt varumärke. Så när programkonceptet Robinson såldes av SVT till den annonsfinansierade TV-giganten CBS såg med ens Ericsson en chans att fylla varumärket med ny symbolik.

Ericsson var en av sponsorerna till programmet. En viktig del av sponsringsåtagandet var att vinnaren av en deltävling fick ringa hem till sina anhöriga med en T28.

- Det gav Ericsson en unik chans att förknippas med en helt ny stil av program. Någon psykolog har räknat ut att efter tre fjärdedelar av tävlingen börjar deltagarna känna hemlängtan. Det gav oss möjligheten att visa vår mest högprofilerade produkt i ett viktigt skede av programmet, säger Fred Medina, chef för Ericssons marknadsföring mot konsumenter i Nordamerika, till Dagens Industri.

Enligt Fred Medina skulle det kostat närmare 100 Mkr att köpa reklam i samband med programmet för att nå samma effekt som med sponsringen:

- Det här är ett viktigt steg mot att återinföra Ericsson som ett konsumentvarumärke och det viktigaste verktyget är TV-mediet.