Europolitan Vodafone fick högst kvalitetsbetyg

Publicerad Senast uppdaterad

Svenskt Kvalitetsindex mätning väger samman flera olika svar angående operatörerna kvalitet. Slutbetyget blir ett totalindex. På denna indexskala fick Europolitan 69 poäng, en ökning från 67 poäng förra året. Telia kom tvåa med 65 poäng, en ökning med en poäng sedan förra året.

Comviq/Tele2 hade minst nöjda kunder och fick 61 poäng på kvalitetsskalan. Det är en sänkning från de 62 poäng Comviq/Tele2 fick förra året.

Ovanstående poäng gäller kvalitetsmätningen avseende privatkunderna. För företagskunder blev betygen följande:

Europolitan: 67 poäng

Telia: 62 poäng

Comviq/Tele2: 56 poäng

Europolitan Vodafone har haft högst betyg av de svenska operatörerna ända sedan Svenskt Kvalitetsindex mätningar började 1996. Men de har aldrig haft så högt betyg som denna mätning.

Undersökningen visar också att kunderna har generellt höga förväntningar på operatörerna. Samtliga operatörer misslyckades med att uppfylla kundernas förväntningar på kvaliteten.