-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Nya Youtube?
Facebook börjar räkna klippvisningar
Mobiltrafik har knuffat videotittande på Facebook över miljarden.
Efter en trevande start börjar Facebook etablera sig som videoplattform. Sedan i juni tittar det sociala nätverkets användare på över en miljard videoklipp om dagen – två tredjedelar (65 procent) av dessa konsumeras i mobilen.
I dag lanserar Facebook en titträknare för att låta användarna – såväl privata som företag – se hur många dessa de själva bidragit till. Syftet är att hjälpa privatpersoner att hitta populära klipp och annonsörer att mäta sina kampanjers framgångar.
Samma funktion hittas på Youtube och även om Facebooks videotrafik ännu bara är en bråkdel av Youtubes ger det en fingervisning om nätverkets ambitioner. Sedan länge arbetar Facebook målmedvetet på på att både utöka och förbättra sina videofunktioner: senast i juni vässade man den funktion som skräddarsyr vilka och hur många videos användarna får upp i sitt nyhetsflöde, sedan i december förra året spelas dessa automatiskt upp.
Den sistnämnda funktionen lär ha bidragit en del till att boosta tittarsiffrorna, men drog också på sig klagomål efter att folk fått hem oväntat höga mobilräkningar. Även om funktionen kan stängas av så har Facebook tvingats se till att den drar minimalt med data samt lägga till alternativet att den endast aktiveras vid wifi-uppkoppling.
