Annonskrig
Facebooks nya giv utmanar mobiljättarna
Det händer allt mer kring Facebook och deras mobila strategi. I natt avslöjades flera nyheter på ett Facebook-event där mobilen stod i centrum. Förutom att uppdatera sina Android och Iphone-appar så presenterade Facebook en smidigare login-funktion och ett nytt programeringsgränsnitt som ger ännu bättre åtkomst för utvecklade som vill använda Facebooks positionstjänst Places. Men den kanske mest intressanta nyheten är Facebook Deals som är nästa steg i företagets positionssatsning.
Facebook Deals är en tjänst för att skapa och visa annonser som styrs av mottagarnas position. När en Facebook-användare nu checkar in med Places på till exempel klädaffären Gap så får hon ett erbjudande om ett par gratis jeans eller 40 procents rabatt.
Det är knappast oväntat att Facebook lanserar den här typen av tjänst. Andra aktörer som till exempel Foursquare jobbar redan med samma sak. Men som vanligt så är det Facebooks storlek som gör detta riktigt...tja...stort.
Facebook Places är, som Mark Zuckerberg noterade inatt, redan större än konkurrerande positionstjänster som Gowalla och Foursquare. Och när företaget nu öppnar möjligheten för positionsbaserade erbjudanden och annonser så blir genomslaget enormt.
Mark Zuckerberg svarade också på frågan om varför Facebook ännu inte har någon app för Ipad med motiveringen att "den är inte lika mobil som en telefon". Det har han förstås rätt i. Men uttalandet sätter framförallt fingret på hur viktig just mobilen och dess egenskaper är för Facebook just nu.
Nyligen satt jag och skrev om kampen mellan de stora mobilplattformarna IOS, Andoid, Blackberry och Symbian. Tanken slog mig som hastigast att man kanske skulle sticka in Facebook där också. Och i ljuset av den här utvecklingen så framstår den tanken som allt mer rimlig.
Facebook är en plattform som klart utmanar de stora mobilsystemen på ett av de viktigaste områdena de närmaste åren - annonsering. Och jag lär inte trilla av stolen om Facebook börjar sälja appar i mobiler och surfplattor.
Relationerna mellan Facebook och mobilaktörerna är verkligen något att hålla ögonen på. Räkna med både hjärtliga handslag och hårda ord. Och lite fler rutinmässiga rättsprocesser för att hålla advokatkåren sysselsatt lär vi inte heller sakna.
Läs ännu mer hos Techcrunch som bevakade eventet.