Ändrade preferenser

Fler amerikaner vill ha Android än Iphone

Vad man köper och vad man vill ha behöver inte vara samma sak, men enligt en ny undersökning har Android-mobiler passerat Iphone även när det gäller vad amerikanska mobilköpare helst vill ha.

Publicerad Senast uppdaterad

Redan under första halvåret 2010 rapporterade flera analysfirmor att försäljningen av Android-mobiler översteg Iphone-försäljningen i USA, där Apples smartphones tidigare haft en dominerande ställning.

Faktisk försäljning är givetvis viktigare för mobiltillverkarna än vilka modeller som mobilköparna helst skulle vilja köpa om deskulle välja helt fritt. Faktorer så som pris, tillgång och restriktioner från exempelvis arbetsgivare är sådant som kan spela in och få mobilköpare att välja något annat än de egentligen vill.

Men för de som är intresserade av hur mobilmarknaden kommer att utveckla sig på sikt är konsumenternas önskningar i högsta grad en faktor att räkna med. Därför kan man anta att den närmaste framtiden för USA-marknaden kommer att bära tydliga spår av det skifte som analysföretaget Nielsen nu har noterat. En undersökning som genomfördes under januari till mars visar att 31,1 procent av de tillfrågade är mest attraherade av telefoner med Android medan 30 procent föredrar Iphone.

Motsvarande undersökning som genomfördes under juli till september förra året visade då att en andel på 33 procent föredrog Iphone och att det då bara var 26 procent hellre ville ha Android.