-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Kortar ned väntetiden rejält
Folksam börjar reglera mobilskador med chatbot
Försäkringsbolaget Folksam blir enligt egen utsago först i Sverige med att börja reglera mobiltelefonskador med hjälp av artificiell intelligens.
Artificiell intelligens kommer att spela en central roll inom försäkringsbranschen i framtiden. Det menar i alla fall Folksam som nu börjar använda en så kallad chatbot (en mjukvara som med hjälp av artificiell intelligens kan kommunicera med kunderna) för att reglera de många fall av mobiltelefonskador som strömmar in till företaget. Det kommer i snitt in 100 000 anmälningar om skadade mobiler varje år, och väntetiden på ett besked om eventuell ersättning kan i dagsläget dröja upp till ett dygn. Men med chatboten igång så förväntar man sig att kunna kapa tiderna avsevärt, då allting ska regleras i realtid. Chatboten – som fått namnet Sam – kommer inte att ersätta skadereglerarna på något sätt, utan ses som ett komplement till den ordinarie verksamheten.
Folksams chatbot ska skilja sig från flera andra chatbotar genom att den simulerar mänsklig dialog och ”kan hålla flera tankar i huvudet”. Boten ska till exempel klara av att gå in på stickspår i konversationen med kunden för att sedan återvända till huvuddiskussionen. Det är företaget Artificial Solutions som är Folksams samarbetspartner kring chatboten. Sam har så här långt reglerat 200 skador på mobiltelefoner.