-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Kortar ned väntetiden rejält
Folksam börjar reglera mobilskador med chatbot

Försäkringsbolaget Folksam blir enligt egen utsago först i Sverige med att börja reglera mobiltelefonskador med hjälp av artificiell intelligens.
Artificiell intelligens kommer att spela en central roll inom försäkringsbranschen i framtiden. Det menar i alla fall Folksam som nu börjar använda en så kallad chatbot (en mjukvara som med hjälp av artificiell intelligens kan kommunicera med kunderna) för att reglera de många fall av mobiltelefonskador som strömmar in till företaget. Det kommer i snitt in 100 000 anmälningar om skadade mobiler varje år, och väntetiden på ett besked om eventuell ersättning kan i dagsläget dröja upp till ett dygn. Men med chatboten igång så förväntar man sig att kunna kapa tiderna avsevärt, då allting ska regleras i realtid. Chatboten – som fått namnet Sam – kommer inte att ersätta skadereglerarna på något sätt, utan ses som ett komplement till den ordinarie verksamheten.
Folksams chatbot ska skilja sig från flera andra chatbotar genom att den simulerar mänsklig dialog och ”kan hålla flera tankar i huvudet”. Boten ska till exempel klara av att gå in på stickspår i konversationen med kunden för att sedan återvända till huvuddiskussionen. Det är företaget Artificial Solutions som är Folksams samarbetspartner kring chatboten. Sam har så här långt reglerat 200 skador på mobiltelefoner.