ANALYS:
Första intrycken av Dagens Nyheter på Ipad
Idag visade Bonnier upp hur företagets stora dagstidningar DN, Dagens Industri samt Sydsvenskan kommer att se ut på Ipad och andra surfplattor. De nya Ipad-tidningarna bygger på plattformen News+ som är en vidareutveckling av magasinplattformen Mag+ som Bonnier utvecklat tidigare.
Bonnier tror att Ipad kommer att slå stort i Sverige grundat på de mycket goda försäljningssiffrorna utomlands. Särskilt gillar dagstidningarna det faktum att det är samma typ av människor som köper en Ipad som också prenumererar på tidningarna. Man är också uppenbart nöjd med de tekniska möjligheter som Ipad erbjuder.
- För första gången lever tekniken upp till våra redaktionella ambitioner, sa Pontus Schultz från Bonnier R&D som utvecklat News+ tillsammans med dagstidnings-redaktionerna på DN, Dagens Industri och Sydsvenskan.
Men Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri är noga med att understryka att det inte är ett Apple-projekt utan att versioner för Android och andra plattor också kommer att komma.
Kort kan man säga att Ipad-versionerna av dagstidningarna har två delar. En feature-del med det material från papperstidningen som inte är extremt tidsbundet och en nyhetsdel som internt kallas “live-lagret” där de senaste nyheterna ständigt uppdateras. Utseendemässigt går mycket igen från papperstidningen fast anpassat till Ipads formfaktor. Artiklar scrollar enbart nedåt och inte åt sidan. Bläddrar gör man genom att svepa åt sidan. Det är som en papperstidning där man ibland får integrerad rörlig bild eller bildspel.
Det första som slår en är att det verkligen är snyggt. Proffsig layout och bra bilder på en hyfsad skärm med bakgrundsbelysning som hos Ipad är ruggigt läckert. Det går inte att komma ifrån. Navigeringen känns hyfsat intuitiv. Dock finner jag mig själv ibland stå och klicka med fingret på rubriker på en förstasida som om de var länkar. Så interaktivt är det inte. Ännu.
Det går inte att zooma i sidorna utan typsnitt och bildstorlekar ligger fast. Läsningen är så behaglig som den kan bli på en glansig bakgrundsbelyst skärm.
Integreringen av video och bildspel är bland det snyggaste med News+. Särskilt gillar jag att ha tv-nyheterna från TV4 direkt i DN:s nyhetsdel.
Det är dock svårt att föreställa sig hur dessa produkter kommer att funka i det egna mediedygnet. Hur skönt är det till exempel att sitta och läsa i två timmar med Ipad-DN vid frukostbordet?
Att det är extremt svårt att förutspå hur populärt detta kan tänkas bli, är alla inblandade enade om. Det beror så klart både på hur Ipad och surfplattorna slår och på prissättning och marknadsföring. Priset för DN på Ipad kommer till en början ligga på 199 kronor i månaden för icke prenumeranter, 99 för prenumeranter på papperstidningen samt 22 kronor för ett lösnummer. Bonnier för också samtal med operatörer som Telia om att sälja prenumerationer tillsammans i paket med abonnemang och platta.
Från Bonniers håll säger man att de exakta priserna inte är så viktiga utan att det främst handlar om att vänja folk vid att betala. Och man kan tänka sig att de varit noga med att inte sätta för lågt pris vid starten. Bättre förstås att ha marginal att sänka priset än att behöva höja senare.
Fler intryck av News+:
>> Papperstänk. Det är svårt att inte förföras av hur bra det ser ut. I alla fall om man gilla papperstidningar. För formmässigt är mycket hämtat från pappret. Detta gör dock också att man kanske undermedvetet jämför för mycket med pappret. Till exempel känner jag själv att jag saknar överblicken över materialet man får med en papperstidning. Mag+ har flera sätt att ge läsaren överblick som förvisso är bra. Men de kräver ett klick eller två. Kanske en vanesak.
>> En känsla som infinner sig när jag testar DN på Ipad är att tidningen på ett sätt överglänser Ipad. Jag vill jättegärna ha den här supersnygga och effektiva digitala tidningen. Men Ipad är inte optimal för att läsa på det sätt jag vill. Den är för tung för att hålla rakt upp och ned i handen. Ska man kunna läsa en stund som News+ verkligen inbjuder till så krävs de att man lägger plattan på ett bord eller i knät. Och då blir det med en lite meckigt att hitta rätt vinkel så att inte den högblanka skärmen bara fylls av reflexer. En riktigt bra matt skärm hade varit något. Och hur ska det gå när man vill ta med sig tidningen i badkaret eller ut till lekplatsen?
>> Nyhetsdelen på DN för Ipad känns nästan för snygg. I alla fall de utgåvor jag testade så var det svårt att riktigt tro på att detta vara det absolut senaste. Man tänker: “Har de haft tid att göra det så grafiskt tilltalande så kan det liksom inte vara helt färskt...” Det kändes ganska mycket pappersnyheter från igår trots att en diskret tidsstämpel visar att artikeln uppdaterades för tio minuter sedan. Kanske behövs att formen blir lite ruffare för att man riktigt ska känna pulsen? En design som andas mer kladdig trycksvärta skulle ge mer “breaking news”-känsla.
Slusats:
News+ tidningarna kommer inte att bli några kioskvältare de närmaste året. Utan snarare en riktig premiumprodukt för tidningsälskare och early adopters av läsplattor. Men som långsiktigt projekt är det superintressant. När man kan köpa en DN-prenumeration och få en enklare platta på köpet. Då jäklar. Det råder ingen tvekan om att det finns en potential för denna typen av mediaprodukter framöver. Frågan är väl hur snabbt det kommer att gå.