-
PLUS
Sju Mobiltips inför semestern
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
I och med senaste uppdateringen
Gmail för Android kan få reklam

Gmail kan inom kort visa reklam i din Androidtelefon. Det visar en genomgång av senaste Gmail-versionens APK-fil, skriver Android Police.
Google har precis börjat upp börjat skicka ut en ny uppdatering av sin populära mejlapp till Android. Det som märks tydligast är att gränssnittet har uppdaterats med en kortbaserad konversationsmeny som är en rådande trend hos Google, ett annat exempel är gränssnittet till Google Now.
Nu har det framkommit att Google ändrat mer än bara det vi ser på ytan. Sajten Android Police har granskat APK-filen för nya Gmail version 4.6 och gjorde en intressant upptäckt: Reklam.
Spara reklam i inboxen?
Sedan länge har vi sett reklam- och kampjanerbjudanden i desktopversionen av Gmail, men aldrig i den mobila versionen. Insprängt i koden hittade Android Police bland annat ett nytt bibliotek med namnet "Reklam" (ads). Delar av kodsträngen - som ni hittar här - föreslår att man ska spara reklam som man gör med vanliga meddelanden. Gillar du en annons? Spara den, och den blir en del av din inbox. Om du inte gillar den ska du kunna avfärda den.
Googles användarbas för Gmail är enorm - mellan 500 miljoner och en miljard personer använder tjänsten. Ur den synvinkeln är det inte svårt att förstå att Google vill kunna tjäna pengar på sina användare. För oss användare är det en påminnelse om att ingenting egentligen är gratis.